Kolestrol & Omega Guard Shaklee

Apakah itu KOLESTROL??
Kolesterol ialah bahan berlemak (lipid) yang merupakan sebahagian daripada membran luar sel dalam badan haiwan. Ia juga ditemui dalam edaran darah manusia. Dua sumber utama kolesterol dalam darah diperoleh daripada pemakanan dan pengeluaran hati.

Kolesterol pemakanan datang daripada daging, ayam, ikan dan produk tenusu. Selepas makan, kolesterol diserap oleh usus ke dalam peredaran darah dan diselaputi oleh protein. Kolesterol bersalut protein ni dipanggil chylomicron.

Hati mampu menyingkirkan kolesterol daripada peredaran darah dan juga menghasilkan kolesterol serta merembeskan kolesterol ke dalam peredaran darah. Selepas makan, hati mengeluarkan chylomicron daripada peredaran darah. Di antara waktu makan, hati menghasilkan dan merembeskan kolesterol kembali ke dalam peredaran darah.

Kolesterol tidak boleh larut dalam darah kecuali jika ia bergabung dengan protein khas yang dipanggil lipoprotein. Kolesterol yang dirembeskan oleh hati ke dalam darah boleh bergabung dengan lipoprotein ketumpatan amat rendah (VLDL) atau lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL).

Berdasarkan gambarajah diatas, kolestrol terdapat 2 jenis. Kolesterol LDL yang terhasil daripada metabolisme kolesterol VLDL dalam aliran darah, dikenali sebagai kolesterol ‘jahat’ manakala Kolesterol HDL dikenali sebagai kolesterol 'baik'.


KOLESTROL penyebab HEART ATTACK

Individu yang berisiko terkena serangan jantung adalah individu yang mempunyai paras Kolestrol LDL yang tinggi berbanding Kolestrol HDL.Lipoprotein LDL menyebabkan kolesterol melekat pada dinding arteri, menyebabkan pembentukan bahan keras dan tebal yang dipanggil plak kolesterol. Lama-kelamaan, plak kolesterol menyebabkan dinding arteri menebal dan saluran arteri semakin sempit.

Apabila saluran arteri kronari menjadi sempit, darah dan oksigen tidak dapat dibekalkan sepenuhnya kepada otot jantung. Kesan kekurangan oksigen ke jantung akan menyebabkan dada manjadi sakit seterusnya membawa kepada kematian otot jantung yg lbh dikenali sebagai serangan jantung.

PENYEBAB Kolestrol NAIK

1. Pola makan
Makan terlalu banyak makanan berlemak boleh meningkatkan kadar kolesterol. Lemak jenis ini banyak terdapat pada daging, telur, keju, minyak kelapa, kuih muih serta berbagai jenis makanan yang digoreng.

2. Berat badan
Tompokan lemak di sekitar perut dan pinggang akan meningkatkan kadar trigliserida dan menurunkan HDL atau kolesterol baik.

3. Jurang Bersenam
Kurang senaman atau aktiviti yang sehat juga akan meningkatkan kadar LDL atau kolesterol jahat dan membuat HDL terlalu sedikit.

4. Peningkatan Usia
Apabila usia memasuki alam 20-an, kadar kolesterol secara alami akan cenderung meningkat kecuali anda melakukan sesuatu untuk menghentikan kecenderungan itu.

5. Kesihatan keseluruhan
Memiliki beberapa jenis penyakit, seperti diabetes atau hipotiroid boleh meningkatkan kadar kolesterol.

6. Riwayat keluarga
Faktor keturunan ternyata juga berperan dalam terjadinya kelebihan kolesterol jahat.

7. Merokok
Anda pasti tahu bahaya dari merokok. Selain merosakkan paru-paru, kebiasaan merokok juga akan menurunkan level kolesterol baik

10 Makanan ANTI- KOLESTROL


1. Kacang Soya
2. Kuaci
3. Buah kering
4. Ikan tuna
5. Epal
6. Kismis
7. Mangga
8. Jambu batu
9. Kacang tanah
10. Oat
Bagaimana OMEGAGUARD SHAKLEE membantu masaalah KOLESTROL??
Omega Guard Shaklee adalah supplemen minyak ikan yang dihasilkan melalui suatu proses penyulingan proprietari 3 molekul yang memekatkan asid lemak omega-3 yang bermanfaat dan semula jadi sementara menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti merkuri dan plumbum yang terdapat di dalam kebanyakkan jenis ikan.

Omega Guard Shaklee melindungi jantung anda kerana ia membekalkan asid lemak omega 3 berpotensi ultratulen dengan spektrum penuh bergred farmaseutikal.

Omega Guard Shaklee mampu mengurangkan risiko penyakit jantung. Satu penyelidikan yang menyokong fakta tersebut tetapi bukan muktamad menunjukkan pengambilan asid asid lemak omega-3 seperti EPA dan DHA boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari. Satu hidangan Omega Guard dapat membekalkan 905 mg asid asid lemak omega-3 EPA dan DHA.

Omega Guard Shaklee merupakan Minyak Ikan Terbaik di Dunia kerana ia mengandungi satu rangkaian penuh 7 jenis asid lemak omega-3 semulajadi iaitu EPA, DHA, ALA dan lain2 lagi. Fungsi EPA adalah menyihatkan jantung dan sendi manakala DHA penting utnuk perkembangan dan fungsi2 otak.
Secara umumnya, kebaikan Omega Guard terlalu banyak dan diperlukan oleh semua peringkat umur tidak kira kanak-kanak ataupun orang dewasa.

(1) Ibu hamil
- Membantu perkembangan otak bayi semasa dalam kandungan
- Mengurangkan risiko kelahiran bayi pra matang
- Mengurangkan risiko gila meroyan selepas kelahiran bayi
- Mengawal kenaikan berat badan yang mencanak-canak naik

(2) Ibu menyusu
- Menyalurkan khasiat Omega-3 untuk sistem imunisasi badan kanak-kanak serta perkembangan otak.
- Membantu penurunan berat badan ibu tanpa menjejaskan penyusuan

(3) Kanak-kanak
- Pertumbuhan badan yang sihat selain kesihatan otak
- Yang sering demam, selsema, batuk serta jatuh sakit.etc athma, eczema
- Memperkuatkan sistem imunisasi badan

(4) Mereka yang mengalami masalah berat badan
- Membantu pembakaran lemak dengan lebih cepat berbanding lecithin. Membantu memecahkan lemak tepu. Klik sini untuk info lanjut.
- Omega-3 akan meningkatkan hormone Leptine yang mengawal selera makan = kurang makan dan sentiasa kenyang

Nota : OmegaGuard bertindak lebih cepat berbanding LECITHIN

(5) Sering alami masalah kesihatan
- Batuk berkahak, selesema yang berterusan
- Sakit-sakit sendi , kolestrol tinggi
- Sakit strok

Siapa2 yang berminat nak cuba Omega Guard..boleh konsult saya terlebih dahulu kerana dose pengambilan untuk setiap peringkat umur adalah berbeza.. :)

Sama2 kita memelihara kesihatan jantung kita.....

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

0 Pembaca Setia:

Catat Ulasan