ESP (Soy Isolate Powder) Membantu Menurunkan Berat Badan


indeks glisemik rendah, low glycemic index
ESP mempunyai Index Glisemik yang rendah. Kredit foto: Super Mak Shoppe
Bagaimana ESP membantu menurunkan berat badan?

ESP terkenal dengan manfaatnya yang banyak dan salah satu manfaat ESP ialah membantu menurunkan berat badan. Ini kerana ESP mempunyai Index Glisemik yang rendah. Apa pula Index Glisemik ni? Jom ikuti huraian saya.

Apakah Index Glisemik?

Setiap makanan yang diambil akan ditukarkan kepada bentuk glukosa. Glukosa berfungsi membekalkan tenaga dan memberikan rasa kenyang. Tempoh tindakbalas pembebasan glukosa ke dalam tubuh dikenali sebagai Glycemix Index (GI). Makanan yang membebaskan glukosa dengan lambat memiliki GI yang rendah manakala makanan yang membebaskan glukosa dengan kadar yang cepat mempunya GI yang tinggi.

Glisemik diukur seperti berikut: GI 70 dan ke atas (Tinggi) GI 56- 69 (Sederhana) GI 55 dan ke bawah (Rendah). Di barat, Glycemix Index (GI) telah menjadi salah satu cara yang popular untuk menurunkan berat badan. GI pada asalnya digunakan untuk membantu pengidap diabetes mengawal gula di dalam darah mereka. Secara teorinya, jika GI dapat membantu mengawal gula dalam darah, maka ia juga dapat membantu dalam pengurusan berat badan. BAGAIMANA? 

Bagaimana GI membantu menurunkan berat badan ?

Kesemua jenis karbohidrat membebaskan gula, namun, kadar pembebasan gula ini bergantung kepada jenis karbohidrat dan kandungan fiber di dalamnya. Segelas jus oren (GI Tinggi) contohnya membebaskan gula dengan lebih cepat berbanding semangkuk oat (GI Rendah).

Rendah atau tingginya GI dalam sesuatu makanan bergantung kepada pelbagai faktor seperti berikut, namun tidak terhad kepada: 

a) kuantiti makanan diambil 
b) amaun dan jenis karbohidrat 
c) cara makanan dimasak 
d) suhu semasa makanan diproses dan lain2. 

Makanan yang mempunya GI yang rendah dapat membantu menurunkan berat badan. Memandangkan proses pembebasan gula mengambil masa yang lebih perlahan, maka ianya diserap oleh tubuh dengan lebih lambat membuatkan kita kenyang dengan lebih lama. Manakala makanan berglisemik tinggi lebih mudah diserap tubuh membuatkan kita lambat kenyang dan mudah lapar semula. Sumber

ESP Shaklee
indeks glisemik rendah, low glycemic index
Indeks Glisemik ESP ialah 39 iaitu rendah
ESP mempunya GI 39 sahaja, maka tidak hairanlah ia membantu dalam pengurusan berat badan. Dengan sebab itu juga ESP menjadi hot seller sepanjang Ramadhan kerana ia membantu kita menahan lapar dengan lebih lama. Saya sendiri sebagai ibu yang menyusukan anak dan menjalankan rutin harian mengepam di pejabat, dapat merasakan perbezaan yang sangat ketara sepanjang ramadhan yang lalu kerana tidak lagi mengalami masalah kelaparan melampau sepanjang berpuasa seperti dahulu (terima kasih kepada ESP).

Jadi, jika anda berhasrat menurunkan berat badan namun asyik lapar aje walaupun baru aje makan, bolehlah cuba ESP ye. Tidak dilupakan pengambilan air masak 3 liter sehari beserta dengan pengambilan suplemen pemecah lemak (lecithin atau omegaguard) dan detox (alfalfa atau herblax) untuk membuang lemak2 berlebihan.

Celoteh punya celoteh dah hampir kita ke penghujung entry. Jom saya kongsikan testimoni turunkan berat badan bersama ESP.

Susu badan meriah dan berat turun 7kg!!!

Susu meriah dan berat badan makin menyusut
susu meriah,kulit cantik,semakin kurus
Susu meriah, kulit makin cantik dan semakin kurus bak kata suami beliau
Saya pasti anda semua pasti teruja kan?? Senyum meleret-leret baca testimoni mereka kan? Anda berminat nak cuba ESP ni?

Sila klik sini untuk order ESP.

Sebarang pertanyaan atau masalah, sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285 (sue). Setiap pembelian dari saya akan mendapat konsultasi percuma serta jadual pengambilan vitamin yang betul. 

Sertai ahli Shaklee sekarang dan nikmati 15%-20% potongan harga bagi setiap produk Shaklee.


0 Pembaca Setia:

Catat Ulasan