Wanita dan Lelaki, Sama Tapi Berbeza

Assalamualaikum.


Wanita memiliki gejala serangan jantung yang berbeza dengan lelaki. Apabila lelaki  mengalami sakit di dada wanita pula akan mengalami gejala sesak nafas, lelah dan perasaan cemas.

Ketika diserang strok samada wanita mahu pun lelaki akan berasa kebas pada wajah, tangan atau kaki, gangguan penglihatan dan keseimbangan.

Bezanya wanita umumnya akan hilang sedar, bingung dan mengalami kehilangan daya untuk mengenal linkungan, terutama yang berkenaan dengan waktu, tempat dan orang.

Sama ada lelaki mahu pun wanita yang mengalami strok jika cepat dibawa ke hospital untuk rawatan oleh pihak doktor, peratus untuk cepat sembuh itu semakin tinggi.

8 ulasan:

  1. oooooooooooo baru el tahu
    nasiblah dpt bc info ni kat blog sue
    strok ni sgt bahaya..seriau pun ada
    semoga kita dijauhkan penyakit2 yg berbahaya amin

    BalasPadam
  2. tq for sharing..
    mama lya bru kena strok..
    tp peringkat mild strok atau mini strok..
    kena jaga2 takut jd strok teruk

    BalasPadam
  3. tingat ayah kena stroke around 4/5 years ago. tapi ayah tak kena serangan mngejut. other type of stroke tak ingat nama saintifik nya. tapi pesakit akan rasa nak muntah and loya and pening and HBP shoot naik terus and pelan pelan baru jadi kaku either kiri or kanan. alhamdulillah pegi hospital pakar cepat even ayah kat stage yang masih pre lagi. tapi efek skarang dah nampak. blah kiri tak kuat sangat T.T

    BalasPadam
  4. bagus info ni...
    baru tahu ada perbezaan antara lelaki dan pompuan

    BalasPadam