Pencegahan Awal Kanser Prostat Untuk Kesihatan Lelaki

Apakah itu Kanser Prostat?

prostate cancer

Kanser prostat ialah ketumbuhan berbahaya yang bermula dari dalam kelenjar prostat. Ia merupakan kanser yang paling kerap berlaku di kalangan lelaki. Sesetengah kanser prostat membesar secara perlahan-lahan dan mungkin tidak menyebabkan masalah dalam beberapa tahun.

Bagaimana kanser prostat merebak
Peringkat awal kanser prostat (juga dikenali sebagai kanser prostat setempat) terletak diantara prostat. Peringkat awal kanser tidak menghasilkan gejala dan mungkin tidak menjadi kanser dan tidak memerlukan rawatan. Walau bagaimanapun sesetengah kanser prostat membesar dan merebak ke sekeliling prostat, ini dipanggil kanser prostat yang teruk.

Gejala kanser prostat:
(1) Aliran air kencing yang tidak lancar
(2) Rasa hendak buang air kecil kerap kali pada waktu malam
(3) Sakit atau pedih semasa buang air kecil
(4) Sakit semasa ejakulasi (pancutan mani)
(5) Darah dalam air kencing atau air mani

Menurut Institut Kanser Kebangsaan, kanser prostat adalah kanser yang bermula di dalam kelenjar prostat. Ianya berlaku apabila sel-sel tumbuh dan berpecah tanpa kawalan. Kadang-kadang sel ini boleh merebak dan akan menyebabkan berlakunya kanser dibahagian lain pula. Kanser prostat biasanya akan dihidapi oleh lelaki yang berusia 65 tahun ke atas.

Oleh yang demikian, pencegahan awal dapat mengurangkan peratus lelaki dari terkena kanser prostat ini. Antara langkah yang boleh dilakukan ialah dengan mengamalkan makan tomato dan pengambilan vitamin E secara konsisten.

Tetapi vitamin E bukan untuk lelaki je tau, wanita pun elok mengamalkan vitamin E untuk kecantikan macam Puan Farizan ni.

Cara Elakkan Jerawat Di Muka Dengan Cepat Lepas 7 Tahun Terseksa! 

Lelaki yang banyak makan tomato atau sos tomato berkemungkinan dapat member perlindungan kepada mereka daripada kanser prostat. Kanser prostat adalah pembunuh senyap kedua selepas penyakit jantung yang banyak meragut nyawa lelaki. 

tomato

Hasil kajian daripada 47,000 orang lelaki mendapati bahawa lelaki  yang  memakan tomato sebanyak dua hingga empat kali dalam seminggu mempunyai risiko menghidap kanser prostat 35% lebih rendah berbanding lelaki yang tidak memakannya.

kanser prostat

Vitamin E banyak kelebihannya. Antaranya termasuklah mengurangkan risiko kanser prostat. Ini kerana kajian mendapati kesan jangka panjang terhadap pengambilan vitamin E mampu mengurangkan risiko kanser prostat di kalangan penghisap rokok.

Selain itu juga ia turut berperanan untuk meningkatkan pengeluaran air mani pada sesetengah lelaki. Kepada kaum Adam, pengambilan sayuran berdaun hijau gelap, kekacang, biji-bijian, daging organ, kacang soya dan ubi kentang merupakan antara langkah penting dalam memastikan kesihatan prostat anda. (Sumber: Majalah i-Sihat)

Vitamin E Shaklee kaya dengan selenium yang dapat mengekalkan kesihatan dan membantu pergerakan (berenang) sel sperma dengan lebih laju. Vitamin E kaya dengan antioksidan yang membantu melindungi kerosakan sperma akibat radikal bebas.

Pengambilan lebih dari 1200 IU sehari untuk anti oksidan yang kuat dan berkesan untuk melawan kanser, melambatkan pertumbuhan tumor dan mengurangkan kerosakan akibat radikal bebas.

Bulan Jun adalah promosi vitamin E beli 6 PERCUMA 1 atau beli 2 botol diskaun 5%. Sementara tengah promo jom dapatkan stok anda dari Sue. Bukan sahaja lelaki yang patut ambil, wanita yang nak cantik serta bebas jerawat juga patut ambil. Lagi-lagi kan dah nak raya.

sumber vitamin e

Hubungi Sue untuk konsultasi dan pesanan anda.

7 ulasan:

  1. nice sharing ... org lelaki pun kena hati-hati kan, bukan perempuan aje :)

    BalasPadam
  2. aah betul tu..org laki2 pun kena take care kesihatan jugak
    tp ada pulak dia ckp..isterilah take care kesihatan suami wakaka pulakkkkkkkk

    BalasPadam
  3. laki-laki juga harus selalu jaga kesehatannya ya mba agar tidak terkena penyakit seperti ini :) terimakasih infonya mba ..

    BalasPadam
  4. tenkiu Sue, perkongsian yang baik. selalunya orang laki ni jarang sangat nak menitikberatkan pasal kesihatan ni.kalau dah terkena baru kalut nak cari ubat

    BalasPadam
  5. mencegah itu lebih baik kan :)

    BalasPadam
  6. cik abg semua jaga-jaga juga
    bukan kami je yg boleh menghidap kanser
    anda pun juga

    BalasPadam