Derita Penyakit Gout Berpuluh Tahun Hilang Tanpa Painkiller

Penyakit gout adalah sejenis penyakit artritis atau radang pada sendi yang disebabkan oleh kristal asid urik. Ia biasanya dikaitkan dengan paras asid urik yang tinggi di dalam badan melebihi 420 micromol/L.

cara merawat gout

Beberapa faktor risiko boleh menyebabkan seseorang itu lebih mudah terkena penyakit ini. Kaum lelaki berisiko untuk menghidapi gout 10 kali ganda lebih tinggi daripada wanita.

Sue ada berkongsi entry sebelum ini tentang punca gout DI SINI dan ubat gout SINI.

Langkah pencegahan

Langkah pencegahan yang terbaik ialah memelihara tahap kesihatan supaya sentiasa optimum. Gaya hidup sihat dengan melakukan senaman secara berkala, mengurangkan pengambilan makanan berlemak (makanan ini mengganggu perkumuhan asid urik), mengurangkan pengambilan purin yang tinggi serta berusaha mencapai berat badan ideal dapat mengurangkan risiko serangan gout.

Senarai makanan yang kaya dengan purin:

1) Makanan tinggi purin
  • Organ dalaman seperti limpa, hati dan jantung
  • Ikan bilis/ budu
  • Ikan kembung/cencaru/parang
  • Telur ikan/makanan laut/sardin
  • Ekstrak lembu/kiub sup
  • Angsa/ayam hutan
  • Rebung/petai/jering
  • Ragi
2) Makanan sederhana purin
  • Daging merah
  • Ayam/itik
  • Kacang parang
  • Kacang peas
  • Kacang dhal
  • Bayam
  • Cendawan
  • Bunga kobis

Makanan sederhana purin akan menaikkan paras asid urik dan boleh membawa kepada serangan gout sekiranya diambil dalam kuantiti yang banyak. Budaya pemakanan di negara kita yang kaya dengan lemak, berprotein tinggi, karbohidrat tinggi dan rendah kandungan serat menjadi satu cabaran kepada pesakit-pesakit gout, kencing manis dan darah tinggi.

Mereka perlulah memilih makanan dengan bijak. Sekiranya perlu, mereka boleh mendapatkan nasihat daripada pakar pemakanan.

Meminum lebih banyak air dapat menggalakkan perkumuhan asid urik melalui air kencing. Pesakit bauh pinggang, darah tinggi dan kencing manis pula perlu mengambil ubat dengan teratur mengikut nasihat doktor dan memeriksa paras asid urik supaya sebarang masalah dapat ditangani dari peringkat awal lagi.

Pendek kata, langkah-langkah pencegahan untuk penyakit gout bukan sahaja baik untuk penyakit ini tetapi ia dapat meningkatkan tahap kesihatan seseorang secara menyeluruh.

Ingin Sue berkongsi di sini satu testimoni seorang bapa berpuluh tahun pengidap gout. Setiap hari beliau  bergantung kepada pain killer. Namun selepas konsisten VIVIX, goutnya tidak lagi menjengah.

Testimoni gout (Klik imej untuk lebih jelas)
Bagaimana Vivix membantu?

Vivix membantu mengembalikan fungsi hati dan buah pinggang untuk menyingkirkan asid urik. Vivix bukan sahaja membantu untuk sakit gout, malah untuk pelbagai jenis penyakit yang lain. Tak percaya? Anda boleh meneruskan bacaan di sini.
Usah ragu-ragu dengan produk yang terbukti berkesan ini. Jika anda membeli produk ini sekarang, bermakna anda telah membuat pilihan yang sangat bijak. Peluang bijak ini tidak harus dilepaskan.

faedah mendaftar ahli shaklee

Pembelian online dengan kad kredit atau debit, sila klik butang di bawah.


Cash on delivery (COD) di sekitar Kota Damansara, Subang Air Pot, Bandar Utama, Sri Damansara, Sungai Buloh. Sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285. Konsultasi premium, khas buat semua pelanggan saya sahaja. 

Jangan lupa kongsikan artikel ini dengan klik butang Google+ atau Facebook kepada rakan-rakan anda. Siapa tahu, penulisan ini mampu membantu mereka yang memerlukan. Terima Kasih. 

4 ulasan:

  1. nak backlink free ? sila tinggalkan link di page BLOG SYIRA LOKMAN :D

    BalasPadam
  2. ade ayah kawan kene gout ni
    kesian btl
    kalau time tak sakit takpe
    tp bile time dia sakit nak berjalan pon xboleh

    BalasPadam
  3. CT dah prnah tau cakap ngan spupu CT yg ada gout.. try produk ni..
    tapi dia rela tahan sakit n x makan itu sini yang dia tringin.. padah betol..
    cuba sajalah kan bukan ada harm pun..

    BalasPadam