Tip Elak Jangkitan Faraj Supaya Tidak Gatal Dan Berbau Busuk

Ramai wanita malu untuk mendapatkan pemeriksaan doktor apabila berhadapan nasalah berkaitan alat sulit. Jangan begitu! Dapatkan segera pemeriksaan doktor jika mengalami simptom yang menimbulkan kegusaran.

kencing kotor

Ketahuilah, alat sulit yang tidak dijaga dengan baik akan menyebabkan jangkitan kuman yang menjadi punca kepada masalah keputihan serta penyakit berkaitan seksual.

Bercakap soal keputihan ini, Alfalfa Complex terkenal sebagai raja segala tumbuhan  yang kaya dengan protin, asid amino, klorofil, serat, 15 zat galian, 10 vitamin, 8 enzim dan fitokimia dapat membantu merawat keputihan.

kelebihan alfalfa

Ini antara testimoni mereka yang sudah mencubanya: (Klik imej untuk lebih jelas)

Testimoni 1: Keputihan semasa mengandung hilang selepas pengambilan Alfalfa


Testimoni 2: Pelbagai jenama pantyliner yang sudah dicuba, feminin wash sudah banyak dicuba masalah tetap berulang sehingga beliau amalkan alfalfa


Testimoni 3: Dalam masa dua minggu keputihan hilang selepas konsisten consume alfalfa


Tip elak jangkitan faraj

1) Pastikan kemaluan sentiasa berada dalam keadaan yang kering.

2) Elakkan penggunaan sabun atau gel pembersih yang mengandungi banyak bahan kimia pada alat kelamin kerana ia mungkin boleh menyebabkan rasa pedih, kering dan gatal. Sementara itu, ada sesetengah wanita sensitif dan alah kepada pewangi dalam buih sabun.

3) Hindari kekerapan memasukkan jari atau memancutkan cecair ke dalam faraj yang bertujuan membersihkan bahagian dalam faraj.

4) Tukar tuala wanita dengan kerap semasa haid. Jika menggunakan tampon, elakkan jenis tampon yang mengandungi bahan pewangi.

5) Gunakan pakaian dalam yang tidak terlalu ketat dan diperbuat daripada kapas. Tukar penggunaannya dengan lebih kerap pada hari lendir banyak dikeluarkan. Sebaik-baiknya pakai pantyliner supaya lendir berkenaan tidak melekat pada pakaian dalam sehingga menyebabkan ketidakselesaan.

6) Jauhi pemakaian pakaian dalam jenis sintetik yang terlalu ketat. Fabrik jenis ini akan menyebabkan kulit berpeluh, tiada peredaran udara yang akhirnya menggalakkan kuman membiak.

7) Bersihkan alat kelamin dengan menggunakan air bersih selepas melakukan hubungan seks bagi memastikan tahap kebersihan yang optimum.

Perlu anda tahu bahawa jangkitan faraj boleh berlaku kepada sesiapa sahaja tanpa mengira usia dan latar belakang hidup. Ia boleh terjadi kepada diri anda yang sudah berumah tangga mahupun golongan remaja. Beringatlah! Kebersihan faraj perlu dititikberatkan.

7 ulasan:

  1. tis menarik sis...tq..

    BalasPadam
  2. tq for sharing :)
    info berguna ni...

    BalasPadam
  3. tips no. 3 (masukkan jari dan pancut air) tu banyak yg suggest untuk pembersihan faraj ... tapi doktor tak pernah suggest pun buat macam tu kan :)

    BalasPadam
  4. perkongsian yg menarik nihh....kadang ada yg xambil peduli penjagaan miss V ni kan....

    BalasPadam
  5. zaman skrang CT rasa orang dah sdikit open tentang hal2 macam ni kan..
    huurm CT x suka guna feminin wash.. lagi2 kalo yang mild or gentle.. aaargh..
    macam tak bersih je basuh..

    BalasPadam
  6. bagus tips akk share ni...kita pun setuju, no 3 tuh... kita baca, faraj kita boleh bersihkan diri dia sendiri, kita xperlu pun masukkan jari, meruang dan sebagainya... Meruang kerap sangat pun xelok kan....

    BalasPadam