6 Tip Mengurangkan Risiko Tekanan Darah Tinggi

Dalam satu kajian baru-baru ini, tekanan darah tinggi telah didapati menyebabkan 64 peratus daripadanya menghidap strok dan 49 peratus penyakit jantung koronari. Jika anda mempunyai tekanan darah tinggi atau berisiko mempunyai ia, saya mencadangkan bahawa anda melakukan yang berikut:

tip menurunkan tekanan darah tinggi

1) Kurangkan pengambilan garam
Penggunaan garam yang tinggi dalam makanan mempengaruhi faktor seseorang untuk menghidap tekanan darah tinggi. Dikatakan bahawa jika pengambilan garam dikurangkan separuh, ia boleh mengurangkan kira-kira 2.5 juta kematian setahun daripada strok dan serangan jantung di seluruh dunia. 

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyorkan pengambilan garam harian tidak lebih dari 1 sudu teh atau 6gram.

2) Bersenam secara tetap
30 minit sederhana intensiti aktiviti fizikal aerobik seperti berlari, berjalan pantas dan berbasikal pada kebanyakan hari dalam seminggu telah terbukti secara saintifik menghasilkan tekanan darah yang lebih rendah dengan efektif.

Encik Fahmi dahulunya seorang yang obes, selepas melakukan senaman secara konsisten, beliau telah berjaya mendapat berat badan yang ideal. Kini beliau telah bebas masalah tekanan darah tinggi dan kadar kolesterol yang tinggi.

Ubat Darah Tinggi? Apa Laki Ni Buat Untuk Turunkan Tekanan Darah

3) Kurangkan berat badan
Dalam Framingham Kajian Jantung yang terkenal, ia dianggarkan bahawa berat badan berlebihan menyumbang 26 peratus daripada kes-kes tekanan darah tinggi pada lelaki dan 28 peratus di kalangan wanita. Penurunan berat badan, sebaliknya boleh menyebabkan penurunan ketara dalam tekanan darah.

4) Berhenti merokok dan jauhkan diri daripada perokok
Terdapat lebih daripada 4000 bahan kimia dalam sebatang rokok dan kebanyakan daripadanya adalah berbahaya. Bahan-bahan kimia ini mengeraskan  arteri dan sekaligus meningkatkan tekanan darah.

Jika anda mempunyai tekanan darah tinggi dan anda merokok, risiko kematian anda daripada penyakit jantung dan strok adalah berlipat kali ganda.

Encik Uzir seorang perokok tegar selama 14 tahun, pelbagai cara dan kaedah beliau cuba namun masih gagal berhenti merokok sehinggalah beliau mencuba satu produk suplemen itu. Nak tahu apa?, kena tonton video ini sampai habis.

Berhenti Merokok Dengan Cepat untuk Selama-Lamanya 

5) Mengurangkan tahap stress
Stress yang kronik boleh menyumbang kepada tahap tekanan darah yang tidak normal. Cuba cari masa untuk merehatkan badan dan minda anda semasa waktu rehat di tempat kerja anda. Jangan lupa untuk berehat apabila anda pulang.

6) Pergi untuk pemeriksaan kesihatan yang kerap
Tekanan darah tinggi adalah pembunuh senyap. Gejala pertama mungkin serangan jantung atau angin ahmar (strok). Kejutan seperti ini yang tidak diduga adalah merbahaya. Oleh itu, sentiasa bersedia. Pemeriksaan kesihatan rutin boleh menyelamatkan nyawa anda!

Semoga tip di atas dapat membantu anda semua. Sama-sama menjaga kesihatan ke arah yang lebih baik untuk kehidupan yang lebih bermakna.

8 ulasan:

  1. huhuhu ntah nape bulan ni stress ngan ariqa
    kerja nak menangis je..adoiii
    lau cek darah ni sure naik mendadak
    geram lah ngan mek kecik tu
    ntah ape lah akal dia tu sabo je lah

    BalasPadam
  2. SA sedang di treatment tekanan darah tinggi untuk 2 bulan....thanks Su for sharing

    BalasPadam
  3. yang lain boleh buat...tapi bab bersenam tu memang susah.Kebanyakan dari kita bekerja kat pejabat dalam ekon gitu.Keluar pagi balik malam.Memang tak sempat bersenam.Sabtu ahad nasiblah sempat ke tidak.Tapi masa bersama keluarga biasanya tak diisi dengan senaman.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu kak ... setuju sangat, bab bersenam memang susah :)

      Padam
  4. kalau dh stress tu mmg leh naik darah kan...mendidih pun ada...hhehehe

    BalasPadam
  5. mama wana ada darah tinggi..dia rajin buat review di hospital dan kawal pemakanannya..

    BalasPadam
  6. kurangkan garam gula.. makan yg sihat2..
    insyallah boleh.. makan daging n ayam sminggu skali cewah =D

    BalasPadam
  7. kat umah ada threadmill tapi nak bersenam tu ya ampun..malas tul

    BalasPadam