Amalan Pantang Larang Dari Nenek Moyang Semasa Dalam Pantang

Berpantang adalah amalan yang istimewa. mana taknya, terdapat beberapa amalan pantang larang yang diamalkan sejak nenek moyang kita dulu sehingga sekarang masih dipraktikkan. Jom kita lihat antara pantang larang yang masih menjadi amalan sehingga hari ini.

set berpantang shaklee

1) Mandi
Semasa mandi hendaklah duduk di bangku. Cara ini dikatakan untuk menjaga kesihatan peranakan. Dengan duduk di bangku, anda tidak menggunakan banyak tenaga disebabkan ibu baru melahirkan masih dalam keadaan lemah.

2) Peranakan sembuh semula
Peranakan dikatakan akan cepat sembuh apabila anda merapatkan kaki semasa tidur. Anda juga tidak boleh aktif. Hanya duduk diam di atas katil selama seminggu.

Dengan memakai bengkung, automatik bila kita tidur kaki tidak akan terbuka luas. Oleh yang demikian, jangan malas-malas pakai bengkung ye mommies.

3) Pantang 100 hari
Bagi memastikan peranakan kembali normal, anda digalakkan berpantang dalam tempoh ini dengan tidak mengadakan hubungan kelamin dengan suami. Cara ini akan benar-benar memulihkan peranakan dan kesihatan anda.

Walaupun berpantang hanya 44 hari, namun berpantang dengan suami disyorkan selepas 100 hari. Perkara ini boleh dibawa berbincang dengan suami. ianya untuk kebaikan bersama.

4) Duduk bersimpuh
Duduk bersimpuh dengan merapatkan dua lutut adalah amalan yang dilakukan dalam pantang. Samada bersalin normal atau pembedahan, anda digalakkan duduk bersimpuh. Cara ini dikatakan mampu mempercepatkan penyembuhan luka-luka selepas melahirkan.

Masa dalam pantang, elakkan duduk bersila ye mommies. Takut jahitan luka perineum terbuka pula nanti. Oh seramnye...

5) Mata rabun
Elakkan menjahit atau membaca semasa dalam pantang. Ini kerana keadaan fizikal anda masih lemah untuk memberi tumpuan kepada sesuatu perkara.

Bab membaca Sue tak dapat elak, sebab masa ni je yang Sue dapat mengambil kesempatan menghabiskan membaca buku atau artikel dari smartphone semasa bayi tidur.

6) Ibu jari kaki terhantuk
Semasa dalam pantang, anda perlu berjalan secara perlahan. Ia bertujuan mengelak ibu jari kaki terhantuk. Adakalanya jika terhantuk, , ia boleh menyebabkan anda pitam atau bentan.

Tempoh berpantang adalah saat yang sepatutnya seorang isteri itu merehatkan diri secukupnya. Ianya bagi memulihkan kesihatan ibu selepas bersalin. 

Set Berpantang Shaklee membantu memberi tenaga kepada ibu, membantu melancarkan pengeluaran susu ibu, lawas ke tandas, mencantikkan kulit ibu, mempercepatkan proses penyembuhan luka, membantu minumkan stres ibu dalam pantang. Sebab itu ianya menjadi pilihan kebanyakan ibu-ibu di Malaysia.


Untuk mengetahui fungsi setiap vitamin KLIK SINI.

Salah satu testimoni set berpantang Shaklee:

Feedback Puan Ilyana: Badan rasa bertenaga, luka cepat sembuh, tiada mood swing
Lagi testimoni KLIK SINI dan SINI.

Jika anda berminat mencuba set berpantang Shaklee, boleh menghubungi Sue di 013 4774 285. Harga set ini adalah RM451 tidak termasuk postage. Set ini mampu bertahan sehingga  4-6 bulan makan.

faedah mendaftar ahli shaklee

Pembelian online dengan kad kredit atau debit, sila klik butang di bawah.


Cash on delivery (COD) di sekitar Kota Damansara, Tropicana, Subang Air Pot, Bandar Utama, Sri Damansara, Sungai Buloh. Sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285. Konsultasi premium, khas buat semua pelanggan saya sahaja.

3 ulasan:

  1. Baca amalan2 ni..rasa cam nak ada baby lagi hihi

    BalasPadam
  2. alhamdulillah.
    aida memang ikut tatacara berpantang nenek moyang.
    sebab semua bersalin normal.
    so, memang la jaga bebetul :)

    BalasPadam
  3. amalan lama y penting utk kesihatan n perlu diamalkan disamping ubatan moden

    BalasPadam