Rawatan Semulajadi Untuk Anak Demam Tanpa Ubat

Alhamdulillah syukur, selepas tiga hari anak-anak Sue demam kini mereka telah sihat kembali. Rumah kembali ceria dengan gelak ketawa anak-anak dan toys yang sepah merata-rata trmpat. Hehehe...Demam kali ni siap sekali dengan pakej muntah dan cirit-birit. Ibu mana yang tak risau melihat anak mereka jatuh sakit bukan.

cara merawat anak demam tanpa ubat

Ketika anak demam antara tips yang Sue buat bagi meredakan suhu tinggi anak-anak antaranya ialah:

1) Kerap periksa suhu badan anak dengan termometer 8 in 1. Termometer ni istimewa sebab boleh periksa suhu di dalam telinga dan atas dahi. Dalam 1 saat sudah dapat bacaan. Kalau keluar lampu merah tu, suhu sudah mencecah 38C, kena hati-hati takut anak kena sawan. Na'uzubillah....

termometer bayi
termometer 8 in 1
2) Sebab anak Sue cirit-birit dan muntah-muntah, jadinya tiada selera makan. Apa yang Sue buat ialah kerapkan mereka minum air madu berselang seli dengan Performance Drink.

minuman isotonik

3) Sue juga masakkan anak-anak sup ayam (bone broth sup) yang direneh selama 5 jam dengan menggunakan ayam organik. Selain itu, Sue masakkan juga bubur nasi yang dicampur dengan Virgin Cocunut Oil dan Minyak Zaitun.


4) Selain itu juga Sue berikan anak-anak makan Vitamin C Chewable dan juga Nutriferon bagi meningkatkan sistem imun anak-anak.

rawatan semulajadi untuk anak demam
Manfaat nutriferon
ubat untuk menguatkan sistem imun
Bahan-bahan dalam nutriferon
5) Kerapkan lap badan anak-anak. Memang tak tido malam la sebab kena keep on sponging anak-anak supaya suhu cepat turun.

6) Mandikan anak-anak dengan air hirisan lemon. Jika tiada lemon boleh juga mandikan anak dengan epsom salt. Epsom salt boleh dibeli di guardian dengan harga RM5.90 untuk sekotak kecil.

garam epsom

7) Sapukan/ lumurkan Palestin Olive Oil satu badan anak-anak sambil selawat dengan niat semoga anak cepat sembuh.

pevoo ramallah

8) Beri anak minum air kelapa fresh dan makan sekali isinya. Air barli pun boleh, cuma masa tu tiada stok barli di rumah.

9) Banyakkan memberi anak-anak makan sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya vitamin C. Jika anak tak boleh makan, ibu yang menyusukan sila la makan ye.

makanan tinggi vitamin c

10) Elakkan memberi makanan terproses yang tinggi gula dan garam kerana ianya akan melambatkan lagi proses baik demam. Elakkan Gula sebab gula adalah makanan virus dan bakteria yang melemahkan sistem imun tubuh keseluruhannya juga. Gula membantu pembiakan bakteria dan menyebabkan imun rendah sekaligus mengaktifkan virus.

Mommies boleh la cuba merawat anak demam, dengan sepuluh langkah rawatan yang telah Sue kongsikan di atas :)

NOTA:
  • Kerapkan beri susu ibu (ibu pon kena kawal diet)
  • Suhu 39 ke atas menghampiri 40 darjah bawa ke hospital untuk rawatan lanjut
  • Suhu dibawah 38C TIDAK MEMERLUKAN PARACETAMOL (PCM)
  • PCM cuma diambil jika suhu mencecah 38.5C
  • Suppository (ubat punggung cuma diambil jika suhu 39C ke atas) dan tidak sesuai untuk bayi berusia setahun ke bawah
Jemput tonton video macam mana ibu-ibu ini menjaga kesihatan anak-anak mereka.

Anak Kurus Kering & Selalu Sakit Di Taska, Apa Nak BUAT?

Walaupun rawatan cara alami ini agak meletihkan, namun demi anak apa pun ibu turutkan. Inshaa Allah jika ikhlas, ada ganjaran pahala tersedia dariNya. Selain itu ianya drug FREE which is bagus untuk anak-anak, tidak perlu sentiasa disuap ubat demam jika SUHU DEMAM anak masih lagi TERKAWAL.

Sue ingin berkongsi testimoni ibu-ibu yang berpuas hati dengan Nutriferon (suplemen meningkatkan sistem pertahanan tubuh), anda juga perlu memilikinya.

Testimoni 1: Anak saya demam malam dari Sabtu lagi. panas sampai 40 suhunya. Dah p klinik tapi still tak sembuh. Semalam bagi Nutriferon kat dia. Makan nutriferon dia tido. Bangun je tido, alhamdulillah ceria terus, cakap macam-macam. Malam tadi pun dia tido lena dan badan pun dah tak panas. Lepas ni kena pastikan stok nutriferon sentiasa ada.

kuatkan sistem pertahanan tubuh


Testimoni 2: Anak Salwa asyik demam jek. Alhamdulillah lepas amalkan nutriferon seminggu sekali anak Salwa jarang demam, kalau demam pun hanya amik masa sekejap je untuk hilangkan badan panas tu.

Suami pulak dulu suka sangat ambil penadol. Tapi sejak kenal nutriferon suami dah tak pandang lagi dah penadol. Memang nutriferon tu perisai di rumah kami.

rawatan demam semulajadi


Testimoni 3:  Bagus kalau cirit-birit ambil nutriferon, penyelamat cause takde langsung rasa sakit nak buang lagi. Semalam tiba-tiba rasa perut memulas, bila buang je cair macam tanda-tanda nak cirit cause memang rasa semacam je. Apa lagi ambik nutriferon, alhamdulillah lega takde rasa perut memulas dan nak buang. kalau tak, seksa...

Samalaa dengan my lil qaireen cirit, mix nutriferon dalam susu dia tengok dah ok dah, alhamdulillah. Memang kena standby kat rumah sebab bagus untuk kuatkan imun badan.
penawar cirit birit semulajadi

Nutriferon dibungkus dalam bentuk sachet yang kecil memudahkan ianya di bawa ke mana-mana sahaja. 1 rumah 1 Nutriferon. Jom Nutriferon untuk elak demam.

Bulan Febuari ini ada harga promosi untuk setiap pembelian Nutriferon :). Saya percaya produk Shaklee ini dapat membantu menambah baik kesihatan anda. Segera hubungi Sue 013 4774 285 untuk saya bantu anda. 

faedah mendaftar ahli shaklee

Pembelian online dengan kad kredit atau debit, sila klik butang di bawah.


Cash on delivery (COD) di sekitar Kota Damansara, Tropicana, Subang Air Pot, Bandar Utama, Sri Damansara, Sungai Buloh. Sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285. Konsultasi premium, khas buat semua pelanggan saya sahaja.

4 ulasan:

  1. amalkan madu dan lemon masa demam mmg sgt berguna....cepat sikit kebahnyer ;)

    BalasPadam
  2. bagusnya info ni..boleh la para ibu buat rawatan ni sendiri di rumah...

    BalasPadam
  3. alhamdulillah dpt info baik dari blog ni boleh lah dipraktikkan nnt, thnx dear Sue ya..

    BalasPadam
  4. nice sharing sue ... memang bagus kalau boleh kawal demam anak tanpa ubat ni :)

    BalasPadam