Kenapa Perlu Pilih Sayur Organik? Dan Kenapa Kena Makan Juga Suplemen?

Ada orang tanya cik sue, dah makan sayur pun kena makan suplemen lagi ke?

Iya masih perlu makan suplemen.

Sebaiknya pilihlah sayur dan bahan mentah yang organik.


Mengapa mesti pilih sayur organik?

 Mempunyai sumber nutrient yang lebih tinggi. Ini kerana sumber baja organik adalah dari haiwan, tumbuhan dan sumber mineral.

 Mesra alam tanpa pencemaran. Ini kerana sayur organik tidak disembur racun pestisid untuk mengelak dari serangan serangga.

Sayur non organic pula kurang nutrisi kerana tanahnya tidak cukup zat. Belum cukup masa lagi, tanah sudah digunakan untuk tanaman yang lain.

Ya lah kan para petani masing-masing ingin mengaut keuntungan yang besar. Masing-masing nak tanaman mereka cepat besar dan mengeluarkan hasil yang banyak.

Dah la masa ditanam pun sayur sudah kurang nutrisi. Apatah lagi apabila sayur dimasak (haba dan suhu yang tinggi serta masa masak yang lama) dan dibiarkan lama dalam peti sejuk. Semakin kurang nutrisi yang kita dapat dari sayur tersebut.

Namun bukan semua orang mampu membeli sayur dan bahan mentah organik kerana harganya yang mahal dan sumber untuk mendapatkannya adalah terhad.

Kebanyakannya di jual di pasaraya besar di pusat-pusat bandar. Mereka yang tinggal di luar bandar sedikit susah mendapatkannya.

Oleh itu pengambilan suplemen adalah penting. Ianya bagi menutup lompong-lompong ruang nutrisi yang tidak cukup dalam badan kita.

Bahasa mudahnya topup nutrisi yang tidak cukup dalam badan.

Kesimpulannya makan sayur pun perlu juga ambil suplemen. Tetapi suplemen bukan peganti sayur ye. Sayur tetap kena makan.

Kawan-kawan yang tak makan sayur tu, cubalah makan sayur dalam bentuk yang berbeza seperti buat juice ke, penkek ke, cucur ke, blend bagi halus. Kena kreatif lah sikit kan.

Pilihlah suplemen yang semulajadi dan mempunyai landmarkstudy.

Tak tahu nak pilih suplemen yang mana?

Hubungi cik sue.

 013 4774 285
 ig: sihatitunikmat

0 Pembaca Setia:

Catat Ulasan