Diet Protein Terbaik Untuk Pesakit Diabetes

Insulin adalah hormon yang dihasilkan oleh pankreas manusia. Fungsi hormon insulin ini ialah menurunkan kadar gula dalam darah menjadi normal.


Apabila kita makan, kadar glukosa akan meningkat, dan insulin akan dilepaskan ke dalam saluran darah. Sel sepatutnya menyerap insulin untuk menggunakan gula (glukosa) dari karbohidrat dalam makanan yang anda makan bagi digunakan sebagai sumber tenaga.

Pesakit diabetes mempunyai sel yang lemah dan tidak dapat menyerap insulin akibat kehilangan sensitiviti terhadap insulin. 

Ini menyebabkan gula tidak akan dapat diserap ke dalam sel dan kekal di dalam saluran darah dan mengakibatkan kadar glukosa menjadi tinggi. Pesakit diabetes dengan masalah 'Insulin Resistance' ini juga berisiko tinggi untuk mengidap serangan jantung dan strok.

insulin resistance
Tahap glukosa dalam aliran darah adalah tinggi kerana tidak diserap oleh sel-sel badan
Kaitan Asid Amino Arginine dengan sensitiviti sel terhadap insulin.

Satu kajian pada tahun 1998 menunjukkan bahawa arginine boleh mengurangkan rintangan insulin, yang bererti bahawa sensitiviti insulin boleh ditingkatkan.

Satu lagi kajian oleh penyelidik Eropah menunjukkan bahawa asid amino arginine adalah amat penting untuk sensitiviti sel-sel badan terhadap insulin. Arginine adalah pelopor nitrogen oksida, bahan penghantar yang mempunyai pengaruh secara langsung terhadap sensitiviti insulin.

Mana nak dapat Arginine ni? Semestinya daripada sumber protein seperti ayam, ikan, susu, telur kekacang dan lain-lain makanan yang berprotein tinggi.

Sumber protein dari makanan
Tapi terdapat satu lagi sumber yg paling mudah untuk kita dapat Arginine ni, iaitu ESP Shaklee. ESP mengandungi 9 asid amino perlu dan diyakini badan kita akan dapat menyerap kesemua asid amino tersebut.

ESP mengandungi 9 asid amino perlu

Khasiat ESP Shaklee
Kalau dari sumber makanan, kemungkinan peratusan protein yang badan kita dapat serap tu sangat rendah kerana protein ni sangat sensitif dengan haba. Ketika proses memasak makanan tersebut kita tidak pasti berapa banyak protein yang telah hilang.

Oleh itu pengambilan ESP adalah penting untuk TOP UP semula kekurangan protein dalam tubuh badan kita.

Indeks glisemik menentukan paras karbohidrat berdasarkan kesannya terhadap paras gula dalam darah. Karbohidrat yang memecah dengan cepat mempunyai indeks glisemik yang tertinggi manakala karbohidrat dengan indeks glisemik yang rendah pula memecahkan gula dengan perlahan-lahan sambil membebaskan glukos ke dalam sistem badan.


ESP adalah diet rendah GI iaitu 39 yang membantu memastikan insulin dirembeskan dengan kadar yang lebih perlahan sesuai dengan pesakit diabetes.

Oleh itu jika anda adalah pesakit kencing manis atau diabetes, ESP ini sangat sesuai dengan anda.

asid amino untuk pesakit diabetes

Saya percaya produk Shaklee ini dapat membantu menambah baik kesihatan anda. Segera hubungi Sue 013 4774 285 untuk saya bantu anda.

faedah mendaftar ahli shaklee

Pembelian online dengan kad kredit atau debit, sila klik butang di bawah.


Cash on delivery (COD) di sekitar Kota Damansara, Tropicana, Subang Air Pot, Bandar Utama, Sri Damansara, Sungai Buloh. Sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285. Konsultasi premium, khas buat semua pelanggan saya sahaja.

2 ulasan: