Katarak Mata, Dulu Pandangan Kabur Sekarang Rasa Makin Cerah

Kanta dalam mata berfungsi sama seperti kanta kamera, memberi tumpuan cahaya ke retina untuk penglihatan yang jelas. Ia juga melaras fokus mata itu, membiarkan kita melihat sesuatu dengan jelas samaada dekat atau jauh.

Kebanyakan kanta diperbuat daripada air dan protein. Protein ini disusun dalam cara yang tepat yang membuatkan kanta jelas dan membolehkan cahaya melaluinya.

Tetapi apabila kita semakin tua, sebahagian daripada protein boleh bergumpal dan mula bertompok di kawasan kecil kanta. Ini adalah katarak, dan dari masa ke masa, ia boleh berkembang lebih besar dan bertompok di kanta, menjadikannya lebih sukar untuk melihat.

Gambar di atas ialah mata yang normal dan gambar di bawah ialah katarak mata. Cahaya dari objex X tidak boleh sampai ke retina.
Katarak tidak menyebabkan rasa sakit atau iritasi. Pesakit biasanya akan mengalami penglihatan yang samar-samar dan kabur. Kemudian akan muncul bintik atau tompok saat penglihatan kurang jelas. Keadaan ini juga boleh mempengaruhi pandangan anda dengan cara-cara seperti:
  • Pandangan mata yang kabur, suram atau seperti ada bayangan awan atau asap.
  • Sukar melihat pada malam hari
  • Sensitif pada cahaya
  • Masalah memandu pada waktu malam seperti silau dari lampu arah depan
  • Masalah dengan silau pada siang hari
  • Memerlukan cahaya terang untuk membaca atau ketika beraktiviti
  • Sering mengganti kacamata atau kontek lens karena ketidakselesaan tersebut
  • Warna memudar atau cenderung menguning saat melihat
  • Pandangan ganda (terdapat bayang-bayang) jika melihat dengan sebelah mata
Rawatan untuk katarak yang serius ialah pembedahan. Doktor akan menggantikan dengan kanta yang baru.

Testimoni produk Shaklee pada pesakit masalah katarak mata:

Kak ngah, kat luar tu nampak gelap macam hari nak hujan kan? Eh betullah mek. Memang dah nampak ke mata mek?

Mek ni mak abah. Satu-satunya nenek merangkap atuk saya yang masih ada. Umurnya dah late 70's sebaya dengan arwah mak mertua.

Seronok bunyi suara mek. Katanya mata dia dah rasa makin cerah, tak kabur macam sebelum ni. 

Baru lebih kurang 2 minggu lebih bagi mek makan vivix + carotomax bila perasan dekat mata hitam dia macam ada selaput.

Bila tanya, memang katanya mata dia kelabu sejak beberapa bulan lepas. Alhamdulillah.


Vivix membantu memperbaiki sel-sel yang telah rosak dan memelihara sel-sel baru dari serangan radikal bebas. Vivix yang diekstrak daripada 4 jenis tumbuh-tumbuhan yang sangat tinggi dengan antioksida sangat berkesan untuk membuang katarak.


Carotomax memperbaiki penglihatan - rabun malam, rabun dekat, presbyopic, astigmatism, xerophtalmia, kelesuan mata, glaucoma, katarak, floaters, eye bags dan gegelung hitam di mata.

Carotomax menyediakan 13mg karotenoid lutein, likopena dan beta karotena
Mengandungi 6 karotenoid iaitu beta karotena, lutein, likopena, astaxanthin, zixanthin, alpha karotena
Pesakit katarak mata memang didominasi oleh usia lanjut. Namun dengan menjaga kesihatan secara umum, penyakit katarak ini boleh dielakkan.

Saya percaya produk Shaklee ini dapat membantu menambah baik kesihatan anda. Segera hubungi Sue 013 4774 285 untuk saya bantu anda.

faedah mendaftar ahli shaklee

Pembelian online dengan kad kredit atau debit, sila klik butang di bawah.


Cash on delivery (COD) di sekitar Kota Damansara, Tropicana, Subang Air Pot, Bandar Utama, Sri Damansara, Sungai Buloh. Sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285. Konsultasi premium, khas buat semua pelanggan saya sahaja.

0 Pembaca Setia:

Catat Ulasan