Punca Paru-Paru Berair Dan Cara Merawatnya Agar Kembali Sembuh

Paru-paru berair juga dikenali sebagai efusi pleura (plueral effusion) iaitu keadaan dimana rongga (kaviti pleura) dipenuhi oleh bendalir.


Jangkitan paru-paru berair terbahagi pula kepada dua iaitu Pulmonari Edema (PE) dan Pneumonia.

1. Pulmonari Edema

Pulmonari Edema adalah pengumpulan air berlebihan pada ruang tisu dan organ. Kesannya, paru-paru bengkak dan berair.

Punca berlakunya penyakit ini adalah disebabkan oleh kecederaan pada permukaan paru-paru dan kegagalan fungsi kiri jantung. Maka, kepercayaan sesetengah pihak bahawa ianya berpunca daripada kemasukan air ketika mandi adalah salah.


2. Pneumonia 

Pneumonia adalah jangkitan dalam satu atau kedua-dua paru-paru. Ia boleh disebabkan oleh kulat, bakteria, atau virus. Malah, Pneumonia juga boleh dijangkiti melalui udara yang disebarkan menerusi air liur dan hingus pesakit.

Pneumonia menyebabkan keradangan dalam pundi udara paru-paru anda, atau alveoli. Alveoli diisi dengan cecair atau nanah, sehingga sukar untuk bernafas.


Apakah tanda-tanda penyakit paru-paru berair?
  • sakit dada
  • demam
  • batuk kering
  • sakit otot
  • loya
  • muntah
  • pernafasan yang pantas
  • denyutan jantung yang cepat
  • kesukaran bernafas
Rawatan untuk paru-paru berair

1) Paru-paru berair yang besar serta menyebabkan sesak nafas dirawat menerusi kaedahpenyedutan cecair dalam kawasan terlibat menggunakan Thoracentesis.

2) Paru-paru berair yang kecil tidak memerlukan rawatan namun punca penyakit perlu dirawat.

3) Jika berpunca dari pneumonia akan diberi antibiotik. Jika nanah yang terkumpul akan disedut. Sekiranya kesukaran untuk membuang bendalir, doktor akan memberikan ubat thrombolytics (fibrinolytics) atau melakukan pembedahan.

4) Paru-paru berair yang berpunca dari kanser iaitu pengumpulan bendalirakibat kanser pada pluera adalah lebih sukar dirawat. Penyedutan bendalir dan pemberian ubat anti tumor boleh mengelakkan bendalir dari terkumpul semula.

Pengalaman Pesakit Paru-Paru Berair Mengamalkan Suplemen Dan Menemui Kesembuhan

Testimoni 1: Sebelum ni doktor x-ray paru-paru dan suami kena tahan wad 1 minggu pada bulan 6. Doktor cakap kena tebuk untuk keluarkan air. Nur berkeras tak bagi suami ditebuk.

Sebab doktor pesan awal-awal tebuk ada risiko tak tebuk pun ada risiko. Tujuan tebuk hanya meredakan dan mengeluarkan air sahaja bukan sembuh.

Makan vivix habis 1 botol dan berhenti pertengahan bulan 7. Pada bulan 8, 9, 10 tak makan apa-apa dan tak ambil vivix. Pada awal bulan 11 makan semula vivix dan omega sebab suami lelah sakit sesak nafas.

Alhamdulillah tak sangka tadi check report semua clear. Doktor kata dah takde apa-apa. Air dalam paru-paru pun dah takde dan NORMAL semua. Kuman dalam paru-paru pun juga takde. Darah, air kencing semua clear.

Syukur, alhamdulillah.


Testimoni 2: Suami mengidap paru-paru berair. Isteri mengidap penyakit auto imun iaiti SLE. Beliau dinasihatkan doktor untuk pencen 3 bulan awal. Selepas consume 3 botol vivix, akhirnya kedua-dua nya kembali sihat. Alhamdulillah.


Testimoni 3: Feedback customer paru-paru berair selepas seminggu consume vivix. Nak tarik nafas pun ok, selera makan makin ok, muka pun nampak ceria.


Jika anda atau saudara mara anda mengalami penyakit paru-paru berair dan mahu mencuba suplemen Shaklee sebagai alternatif, cik sue sangat mengesyorkan supaya anda cuba. Inshaa Allah segala kesembuhan adalah dariNya.


Saya percaya produk Shaklee ini dapat membantu menambah baik kesihatan anda. Segera hubungi Sue 013 4774 285 untuk saya bantu anda.

faedah mendaftar ahli shaklee

Pembelian online dengan kad kredit atau debit, sila klik butang di bawah.


Cash on delivery (COD) di sekitar Kota Damansara, Tropicana, Subang Air Pot, Bandar Utama, Sri Damansara, Sungai Buloh. Sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285. Konsultasi premium, khas buat semua pelanggan saya sahaja.

3 ulasan:

  1. salams su, info menarik dan berguna, tq2:)

    BalasPadam
  2. Info berguna ni :) Kalau ada tanda tanda tu eloklah cari penawar kan

    BalasPadam