Sembelit Hilang Dan Kini Lawas Ke Tandas Dengan Mudah

Sehari tidak membuang pun, cik sue rasa dah tak selesa, apatah lagi kalau seminggu tidak membuang kan?

Menurut Puan Sarah, salah seorang nutrisionist Shaklee, sebaik-baik waktu buang air besar ialah di awal pagi selepas bangun dari tidur. Paling bagus kita buang air besar ialah 3 kali sehari. Jika lebih dari 3 hari tidak buang air besar langsung, ia dikira sebagai sembelit.


Banyak perkara yang boleh menyebabkan sembelit, termasuk ubat-ubatan, diet rendah serat, masalah usus, dan mengandung. Tetapi dehidrasi adalah salah satu punca paling biasa. Selepas makanan yang anda makan diproses di dalam usus kecil, ia bergerak ke usus besar, atau kolon. Jika anda tidak mempunyai air yang cukup di dalam badan anda (jika anda mengalami dehidrasi) - usus besar menyerap air dari sisa makanan anda. Ini menyebabkan najis yang keras yang sukar untuk dibuang.

Sering sembelit dan tidak diatasi secara sempurna akan menyebabkan pengambilan makanan berkhasiat menjadi kurang bernilai.

Toksin dalam aliran darah akibat sembelit menimbulkan beban kepada organ hati untuk menjalankan detoksifikasi secara berkesan.


Hasilnya nutrien tidak dapat sampai kepada sel yang memerlukannya.

Sembelit juga menyebabkan bahan bertoksik tidak dinyahkan daripada tubuh secara cekap.

Ini akan menyebabkan peningkatan paras molekul radikal bebas.

Najis yang mengeras akibat sering mengalami sembelit menyebabkan ia mudah melekat pada dinding usus besar dan boleh menyebabkan usus tersumbat.

Sembelit didapati mampu menyebabkan pembentukan kanser usus besar. Ia dikaitkan juga dengan pembentukan diverticulosis (kantung terbentuk pada dinding kolon tanpa berlaku keradangan) dan apendiks mengalami keradangan.

Ada yang tanya cik sue, Shaklee ada tak ubat sembelit?

InshaaAllah ada. Paling mudah untuk makan jika tak suka suplemen jenis tablet ialah Vivix.

Vivix ialah minuman botanikal empat jenis tumbuhan. Salah satu kandungan yang terdapat di dalam Vivix ialah anggur muscadine. Anggur muscadine merupakan anggur liar yang mempunyai 20 kromosom.

Saiznya yang sebesar bola golf mengandungi banyak polifenol dan resveratrol yang mampu memberi kesihatan optimum.


Anggur muscadine ialah sumber diet terbaik untuk serat. 35 biji anggur muscadine memberikan 105 kalori dan 7 gram serat. Dengan biji yang boleh dimakan dan kulit yang tebal, anggur muscadine memang tinggi dengan kandungan serat larut, bahan yang membantu penghadaman dan mencegah sembelit, haemorrhoids dan diverticulitis. Serat dalam sebiji anggur muscadine bersamaan dengan serat yang terkandung dalam 5 biji anggur tanpa biji yang biasa. 

Anggur muscadine mengandungi banyak antioksidan dan fitokimia yang membantu melindungi sel daripada kerosakan akibat radikal bebas. Menurut Havard School of Public Health, makan makanan yang kaya dengan antioksidan menunjukkan, ia dapat membantu mengurangkan risiko penyakit jantung, kanser, alzheimer dan penyakit kronik yang lain.


Apa kata mereka yang sudah mencuba Vivix.

Testimoni 1: Ok2...keje membuang setiap hari. Super easy membuang. Muahaha..


Testimoni 2: 1 minggu dia tak buang air besar, sekali minum 3 kali dia buang air besar.


Testimoni 3: Beliau mengambil Vivix satu sudu kecil sehari. Kesannya ialah beliau rasa bertenaga memandu ke pejabat 70km sehala dan kerja dalam tempoh waktu yang lama tanpa KELETIHAN.

Tiada masalah SEMBELIT atau BUASIR.

Hidung gatal-gatal selepas makan belacan dan sebagainya akibat RESDUNG sudah tiada lagi.


Usah biarkan masalah sembelit mengganggu kehidupan anda. Jom ikhtiar dengan Vivix.

Saya percaya produk Shaklee ini dapat membantu menambah baik kesihatan anda. Segera hubungi Sue 013 4774 285 untuk saya bantu anda.

faedah mendaftar ahli shaklee

Pembelian online dengan kad kredit atau debit, sila klik butang di bawah.


Cash on delivery (COD) di sekitar Kota Damansara, Tropicana, Subang Air Pot, Bandar Utama, Sri Damansara, Sungai Buloh. Sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285. Konsultasi premium, khas buat semua pelanggan saya sahaja.

1 ulasan: