8 Makanan Untuk Mata Sihat

Tak semua orang bertuah memiliki penglihatan yang sempurna. Tetapi mengekalkan penglihatan yang sempurna bukanlah sesuatu yang diperolehi tanpa usaha. Kadangkala faktor usia juga mengundang kepada penglihatan yang bermasalah. 

vitamin untuk mata rabun

Mungkin kini banyak rawatan moden yang boleh merawat penglihatan, tetapi jika anda tidak yakin dengan rawatan moden. Ambil berat pada cara pemakanan anda. Sememangnya mengelak lebih baik daripada mengubati.

Berikut adalah makanan yang boleh membantu untuk mengekal dan memperbaiki penglihatan anda:

Lobak merah- kaya dengan Betacarotene (pelopor kepada vitamin A, nutrien yang diperlukan untuk penglihatan), Lycopene (nutrien perlindungan sinaran UVpada mata) dan Lutein (nutrien yang melindungi kerosakan pada radikal mata). Jika anda mengalami masalah penglihatan, disarankan makan lebih banyak lobak merah.

Teh- membantu mengawal pertumbuhan darah baru di belakang mata. Pakar menjelaskan jika terlalu banyak saluran darah di sebalik retina, ia akan menyebabkan kebocoran darah dan cecair yang menjurus kepada bintik buta.

Bawang putih dan bawang merah- sangat penting dalam pengeluaran Glutation, sejenis sulfur yang bertindak sebagai antioksidan untuk kanta mata.

Kacang walnut- mengandungi sumber Omega-3, vitamin E dan antioksidan yang tinggi. Nutrien ini amat penting dalam memerangi radang mata.

Tomato- mengandungi dua nutrien penting untuk mata iaitu lycopene dan lutein. Tomato juga berkesan untuk mencegah kanser mata.

Kacang soya- mengandungi antioksidan yang kuat yang dipanggil isoflavon. Antioksidan ini melindungi mata daripada sindrom mata kering.

Telur- Sebatian sulfur, protein dan cysteine membantu melindungi mata daripada pertumbuhan katarak. Makan telur sehari sekali sudah memadai bagi penjagaan mata.

Brokoli-mengaktifkan enzim antiradang dalam badan untuk menggalakkan detoksifikasi termasuk mencegah keradangan di bahagian belakang mata.

Sumber: Midi April 2014

Suplemen Shaklee yang dapat membantu untuk kesihatan mata ialah:-

1) Carotomax

Carotomax membekalkan lebih 13mg kebaikan karotenoid semula jadi.
  • Mengandungi pati ekstrak daripada tomato, mikroalga, minyak sawit, marigold dan lain-lain.
  • Menyokong sistem imun yang kuat dan membantu mengekalkan kesihatan mata dan kulit untuk jangka masa yang lebih lama.


2) Omega Guard

Shaklee Omega Guard diekstrak dari ikan laut air sejuk (sardin, mackerel, herring, ikan bilis) di perairan negara Jepun. Ia BUKAN dari hati minyak ikan seperti kebanyakan yang terdapat di pasaran.



Ia dihasilkan melalui proses PENYULINGAN proprietari tiga molekul untuk mengekstrak asid lemak omega-3 yang paling tulen dan paling semulajadi menyingkirkan bahan BERBAHAYA seperti plumbum, merkuri, arsenik, kadmium, dioksin dan PCB (polychlorinated biphenyl - merupakan bahan kimia industri yang sangat toksik).


Kalau nak elak radang yang menyakitkan serta mata kering eloklah ambil Omega-3 ini. Dalam masa 3 hari ia akan memperbaiki kepada sel baru. Juga bagus untuk katarak mata.

3) Vivix

Vivix memperbaiki sel-sel mata yang telah rosak kepada sel-sel yang baru.


4) ESP

ESP merupakan sumber protein yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semulajadi rendah lemak, bebas kolesterol dan kaya dengan asid amino penting. Ia juga mengandungi isoflavon yang dapat membantu mengatasi masalah mata kering.


Jom sama-sama menjaga kesihatan mata dari usia muda. Amalkan pemakanan sihat di samping suplemen mata untuk mata yang sihat.

Saya percaya produk Shaklee ini dapat membantu menambah baik kesihatan anda. Segera hubungi Sue 013 4774 285 untuk saya bantu anda.

faedah mendaftar ahli shaklee

Pembelian online dengan kad kredit atau debit, sila klik butang di bawah.


Cash on delivery (COD) di sekitar Kota Damansara, Tropicana, Subang Air Pot, Bandar Utama, Sri Damansara, Sungai Buloh. Sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285. Konsultasi premium, khas buat semua pelanggan saya sahaja.

2 ulasan:

  1. Selalu baca lobak aje yang boleh bagi mata sihat. Rupanya ada banyak lagi hang lain :)

    BalasPadam
  2. Tips yg bagus. Tapi tu la, lobak bagai tu smua dh sembur racun kan. Kdg2 makan sayur pn, ape je khasiat yg tinggal. Kena support dgn supplement juga. Apa2 pun, VIVIX mmg terbaik.

    Jemput la join chocolate giveway ni ye....https://ciknurul23.blogspot.my/2017/07/chocolate-fan-giveaways-by-sii-nurul.html

    BalasPadam