Anak Demam? Jom Cuba Socks Remedies / Penawar menggunakan kaedah stokin

* Semua penawar yang mahu digunakan perlu lakukan ujian pada kulit anak dahulu. Oleskan sedikit bahan yg mahu digunakan, tunggu dalam setengah jam, lihat ada keradangan kulit atau tidak. Jika tidak boleh teruskan, jika ada sila hentikan. Kaedah ini dipanggil PATCH TEST.. 

Asalnya adalah Wet Socks Remedy / Rawatan Stokin Basah Untuk Demam. 

Teknik hidroterapi ini boleh dilakukan di rumah dan boleh membantu mengurangkan demam, menurut University of Maryland Medical Center. Sebelum tidur, rendam sepasang stokin kapas nipis di dalam air, perah dan letakkan stokin basah pada kaki anda. Pakai sepasang lagi stokin lagi dan memakai kedua-dua pasang semasa tidur (double socks). 

Semasa tidur, badan anda akan mula mengedarkan cecair limfa dan darah untuk melawan kaki basah, yang juga merangsang sistem imun. Stokin selalunya akan kering pada waktu pagi. Ulangi rawatan selama lima hingga enam malam berturut-turut seperti yang diperlukan untuk mengurangkan demam anda.

Walaubagaimanapun, selain kaedah wet socks menggunakan air biasa, terdapat beberapa penawar semulajadi yang juga sangat berkesan dalam merawat penyakit selsema atau batuk dan demam untuk melawan virus dan bakteria, iaitu :

1. GARLIC SOCKS MERAWAT SELSEMA / BATUK / DEMAM


Letakkan bawang putih pada stokin anak. 

Cara untuk bayi atau anak kecil :
1. Pakaikan anak stokin berlubang besar sedikit sprt jenis berkait atau yg berlubang-lubang.

2. Ambil sehelai lagi stokin, masukkan bawang putih yg telah ditumbuk sedikit, tidak perlu lumat, untuk bayi ambil separuh bawang putih dahulu ditakuti kaki anak terlalu kepanasan (tujuan guna 2 stokin berlapis adalah bagi mengelakkan tapak kaki bayi kemerahan sbb kepanasan bawang putih). 

Jika bayi tidak selesa, boleh gunakan shj minyak bawang putih yang telah dibuat sprt tips di atas, dan sapukan pada tapak kaki anak.
Cara buat minyak : Bakar seulas bawang putih tanpa buang kulit, lenyekkan pada minyak zaitun (boleh gunakan minyak masak biasa, minyak kelapa, atau minyak yang tiada bahan yang tidak semulajadi)

Untuk anak yg lebih dewasa
Boleh guna sehelai stokin sahaja atau lekatkan sahaja bawang putih di tumit menggunakan handsaplast. 

3. Biar anak tidur semalaman begitu. Selalunya, nafas anak juga akan berbau bawang putih apabila bangun tidur. Tujuannya supaya bawang putih itu menyerap dalam kulit sebagai antivirus . 

Garlic enters your system and heads straight for the lungs. Garlic is amazing for the lungs. This is a great way to fight bacterial infections. It also enhances your immune system and fights viruses at the same time

*ONION SOCKS menggunakan kaedah atau cara yang sama seperti Garlic Socks.
*Penawar menggunakan bawang putih ini boleh digunakan untuk merawat apa sahaja penyakit disebabkan virus, bakteria atau fungus manakala bawang merah untuk penyakit disebabkan virus dan bakteria sahaja.

2. LEMON SOCKS MERAWAT DEMAM


merawat demam

Cara merendam stokin dengan jus lemon.

1. Perah jus lemon (lemon organik lebih bagus, jika tiada, guna sahaja lemon biasa) campurkan dalam semangkuk air suam.

2. Rendam stokin beberapa minit hingga benar2 menyerap jus tersebut.

3. Pakaikan pada anak stokin basah tersebut. Biar semalaman.

4. Rendam kembali stokin jika sudah kering ketika tidur dan pakaikan kembali pada kaki.

*Boleh juga gunakan kain dan celup pada jus lemon, kemudian bungkus kaki anak dengan kain tersebut dan pakaikan stokin yang kering pula (1 kain basah dengan jus lemon, lapis dengan 1 stokin kering)

Cara hirisan lemon :

1. Hiris lemon nipis-nipis.

2. Lekatkan pada tapak kaki guna hansaplast atau tak perlu lekat, terus balut dengan stokin.

3. Pakaikan stokin semalaman.

4. Tukar hirisan lemon jika lemon tersebut kering semasa tidur.

3. APPLE CIDER VINEGAR (ACV) / CUKA EPAL MERAWAT DEMAM

acv

1. Ambil ACV kira-kira 2-3 sudu besar, campurkan dalam semangkuk air suam.

2. Rendam stokin beberapa minit hingga benar2 menyerap jus tersebut.

3. Pakaikan pada anak stokin basah tersebut. Biar semalaman.

4. Rendam kembali stokin jika sudah kering ketika tidur dan pakaikan kembali pada kaki.

*Boleh juga gunakan kain dan celup pada ACV bercampur air suam tadi, kemudian bungkus kaki anak dengan kain tersebut dan pakaikan stokin yang kering pula (1 kain basah dengan ACV, lapis dengan 1 stokin kering)

*Boleh juga menggunakan cuka kurma atau cuka putih biasa.

Bagaimana sifat asid lemon / acv membantu merawat demam atau menurunkan suhu demam panas?
Ini kerana sifat asid membantu menarik haba daripada kulit dan menarik haba keluar dari kepala dan bersurai ke seluruh badan. Apabila haba dapat bergerak ia menjadi satu alat aktif untuk melawan jangkitan.

Kenapa di kaki?
Kerana kaki kita mengandungi kepekatan yang lebih tinggi kelenjar peluh daripada seluruh badan kita, ia membantu dalam pembebasan haba.-Dr. Mehmet Oz, MD (http://www.sharecare.com/user/dr-mehmet-oz)

Selain itu, boleh juga menggunakan PUTIH TELUR (bagi yang tidak alah pada telur, dan anda akan lihat putih telur seakan masak setelah menyerap haba daripada badan) .
egg yolk

JEL LIDAH BUAYA / ALOE VERA fresh daripada daunnya juga boleh digunakan merawat demam dengan cara sapukan jel pada seluruh tapak kaki dan pakaikan stokin, oleskan lagi jel tersebut 2-3 kali diwaktu pesakit sedang tidur.
aloe vera
Credit

0 Pembaca Setia:

Catat Ulasan