Perancangan Hamil Semula Setelah Berhenti Menggunakan Pil Perancang



Lumrah seorang wanita apabila semua anak2 telah besar, terdetik di hati untuk kembali hamil semula. Senario biasa bagi golongan ibu yang merancang keluarga. Rindu saat menyusukan bayi, memeluk erat bayi serta bau bayi yang sangat nyaman. Oh, indahnya saat hamil semula.

Berapa cepat boleh hamil semula?

Ini soalan biasa golongan ibu yang memakai family planning. Kebiasaannya doktor akan memberikan tempoh 3 bulan sehingga 10 bulan bergantung kepada jenis family planning yang diambil untuk tubuh si ibu kembali subur dan hamil semula.

Suntikan hormon pencegah kehamilan adalah kaedah perancang keluarga untuk jangka masa panjang. Oleh itu, ia mengambil masa yang panjang untuk kesan suntikan berkurangan. Purata tempoh untuk kembali hamil adalah antara 1 hingga 4 bulan lebih lambat berbanding kaedah lain. Ini bermakna wanita akan hamil semula apabila berhenti mengambil suntikan ini selepas purata 10 bulan dari suntikan terakhir. 

Kebanyakan wanita yang berhenti mengambil kaedah family planning akan mengalami masalah kestabilan hormon dan masalah kitaran haid yang tidak tetap yang melambatkan proses kehamilan semula.

Bagaimana merancang untuk hamil semula dengan vitamin Shaklee?
Bagi wanita yang mengalami masalah di atas, anda sangat digalakkan mengambil GLA COMPLEX untuk mengawal selia hormon wanita dan kitaran haid. Pengambilan secara konsisten selama beberapa bulan sehingga kitaran haid kembali normal memudahkan anda untuk merancang hamil semula. 


Set Kesuburan Suami dan Isteri
Antara vitamin Shaklee yang boleh membantu merangsang kesuburan suami isteri ialah:

Vitamin asas sebagai tunjang utama kesihatan badan.
  1. Vitalea (multivitamain)
  2. B Complex
  3. Vitamin C
Vitamin Kesuburan

4. Vitamin E- Terkenal sebagai "vitamin seks". Selain menghaluskan kulit, anti penuaan, melancarkan peredaran pembuluh darah, mencegah pembentukan darah beku, pembentukan sel2 baru (termasuk RNA & DNA) dan lain-lain, ianya juga amat terkenal mempunyai khasiat untuk meningkatkan kelelakian & menyuburkan organ reproduksi lelaki & wanita. Sebanyak 50% Selenium di dalam badan lelaki berada di dalam testikel & duktus seminal. Selain itu, lelaki akan kehilangan selenium melalui air mani. Maka, suplemen Selenium yang cukup sangat membantu hubungan seksual bagi lelaki.

5. Zink- Bagi kaum lelaki, zink merupakan zat yang sangat penting bagi proses pembentukkan hormon testosterone, bantu kekalkan jumlah air mani, bantu kekalkan paras testosterone yang bersesuaian, serta memberikan tenaga untuk sperma agar lebih aktif menuju ke ovum. Selain itu, zink berperanan dalam proses pembentukan genetik, iaitu pada DNA (Deoxyribose nucleid Acid). Secara keseluruhannya, Zink membantu mengekalkan keinginan seksual yang tinggi dan menghasilkan sperma yang sihat. Kekurangan Zink bagi lelaki akan mengakibatkan pelbagai masalah seksual termasuk sperma yang abnormal, dan penyakit prostat.  

Zink digunakan untuk kesuburan bagi wanita kerana zink akan melindungi sperma dan melawan bakteria dalam vagina.

6. Alfalfa- Sangat baik diamalkan oleh wanita, membantu mengatasi masalah keputihan, masalah senggugut dan sakit pinggang yang melampau tatkala didatangi haid (makan alfalfa bersama ostematrix), danturut membantu dalam hubungan suami isteri (bertindak seperti kacip fatimah).

Set vitamin ini hendaklah diamalkan secara konsisten oleh suami dan isteri sebagai salah satu usaha mendapatkan anak. Gaya hidup yang sihat dan amalan pemakanan yang seimbang juga sangat penting sebagai faktor lain untuk meningkatkan  kemungkinan ibu hamil semula.

Bagi yang beragama Islam, amalan rohani juga penting sebagai salah satu usaha untuk berjaya hamil. Antara zikir yang boleh anda amalkan ialah:

“ Tuhanku berilah kepadaku ( seorang anak) dari anak-anak yang soleh”

Al Musawwir: Yang Maha Mencipta Segala rupa Bentuk
*Amalkan dengan ikhlas sebanyak mungkin oleh wanita yang tiada zuriat, Insya Allah
dikurniakan anak

Pengambilan supplement ini adalah sebahagian dari usaha anda sahaja. Allah sahaja yang menentukan rezeki anda. Jangan pernah berputus asa dengan rahmat Allah. Semoga hasil usaha anda diterima dan diberkati Allah.

Berminat mencuba set kesuburan Shaklee. Hubungi saya di salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp 013 4774 285 (sue).

1 ulasan: