Makanan Yang Tidak Boleh Diambil Pengidap Gastrik

Gastrik adalah masalah yang sangat lazim dalam masyarakat kita. Ia bukan penyakit, tetapi gangguan dalam perut, terutama apabila bahagian perut atas berasa sakit dan tidak selesa. Perut kita merangkumi kantung kosong yang berotot terletak di bahagian atas di kiri abdomen, betul-betul di bawah rusuk.

Pengidap gastrik yang terus menjamah makanan lain apabila kelaparan biasanya akan mengalami kesakitan perut yang teramat sangat. Contohnya seperti yang di alami oleh Puan Farahana ini, setelah hampir 10 tahun mengidap gastrik kronik, kini beliau telah sembuh sepenuhnya.

Sengsara Gastrik Kronik 10 Tahun Terubat Secara Tak Sengaja? Biar Betul... 

Jadi awas bagi pengidap gastrik. Anda harus berhati-hati dengan beberapa jenis makanan yang disenaraikan seperti di bawah:

apa yang tidak boleh dimakan oleh pengidap gastrik

1) Makanan/ minuman berasid
Disarankan mengurangkan minum jus oren, air limau nipis atau air asam jawa. Memang ia kaya dengan vitamin C tetapi ia juga kaya dengan asid yang bakal buat dinding perut anda jadi nipis.

Pastikan apabila makan nasi, minumlah air suam bukan air manis atau air batu. Pastikan juga minum hanya sesudah makan bukannya makan berulamkan minum.

2) Makanan pedas
Ini bergantung kepada tahap ketahanan perut seseorang. Jika anda seorang yang tidak tahan pedas, anda harus elakkan dari makan makanan sebegini. Makan atas risiko sendiri ya!

3) Makanan yang ber 'angin'
Ada banyak jenis makanan berangin seperti kekacang, petai, jering, kerdas dan sewaktu dengannya. Jadi kurangkanlah makanan seperti di atas yang menyebabkan kembung perut atau banyak angin dan sendawa.

4) Elakkan junk food
Makanan jeruk kering seperti asam boi dan jeruk basah serta mi segera.

5) Air bekarbonat/kafein
Jika teringin nak minum, pastikan perut kenyang dan tidak mengambil makanan/minuman lain yang diketahui menyumbang kepada gastrik.

6) Susu
Ada yang mengatakan bahawa susu akan membuat perut mereka lagi meragam. Jika benar elakkanlah!

Anda sudah menonton video di atas? Puan Farahana mengambil ESP, Ostematrix dan Peppermint Ginger Plus. Antara fungsi suplemen ini ialah:

ESP merupakan sumber protein unggul daripada kacang soya merupakan sejenis tumbuhan yang tinggi sifat alkalinya yangg dapat meneutralkan keasidan di dalam perut. ESP membantu membina sel-sel badan yang baru bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat hakisan oleh asid hidroklorik berikutan proses pencernaan makanan.


Ostematrix memperbaiki hiperaktiviti perut dan sakit gastrik.


Peppermint Ginger Plus mengandungi pudina dan halia yang membantu

Pudina: Membantu penghadaman, mabuk laut/darat, melegakan gastrik, pedih ulu hati dan cirit birit. Selain itu ia melegakan muntah, kehilangan selera makan.

Halia: Melegakan ketidakselesaan perut dan usus, sakit haid, loya dan mual angin ketika mengandung dan semasa dalam pantang.


Testimoni mereka yang telah mencuba: (klik imej untuk lebih jelas)


Tip elak gastrik secara semulajadi
Bersihkan seketul kunyit hidup, parut atau dikisar. Campurkan dengan sedikit air masak, tapis dan ambil airnya. Masukkan sedikit madu dan jika suka masukkan sebiji telur kuning. Minum campuran ini bila terasa sakit.


Jika berminat mencuba suplemen set gastrik Shaklee ini boleh menghubungi Sue ye.

faedah mendaftar ahli shaklee

Pembelian online dengan kad kredit atau debit, sila klik butang di bawah.


Cash on delivery (COD) di sekitar Kota Damansara, Subang Air Pot, Bandar Utama, Sri Damansara, Sungai Buloh, One Utama, Tropicana. Sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285. Konsultasi premium, khas buat semua pelanggan saya sahaja. 

Jangan lupa kongsikan artikel ini dengan klik butang Google+ atau Facebook kepada rakan-rakan anda. Siapa tahu, penulisan ini mampu membantu mereka yang memerlukan. Terima Kasih :)

4 ulasan:

  1. nice infor ... yg no.6, susu tu baru tau :)

    BalasPadam
  2. susu x boleh ambil time gastrik? baru tahu

    BalasPadam
  3. Nak tambah kalau boleh jangan makan berlebihan atau teelalu kenyang..saya baru alami beberapa Hari 12jam sakit non stop...mkn ubat gastrik tapi mmg lmbt resdha tepksa amik pain killer...skg sakit lgi sbb tdi kat opis ada farewell kwn2 brenti kerja.so mkn x hingat dunia..skg mcm na sakit2 da ulu hati..jdik mmg btul la xboleh makan kenyang sangat...kena mkn sikit tetapi kerap..

    BalasPadam