10 Makanan Terkuat Cegah Kanser Payudara

Mencegah lebih baik daripada mengubati. Makanan adalah bahan asas untuk kehidupan dan kesihatan, namun begitu makanan juga boleh menjadi punca kita mendapat pelbagai penyakit berbahaya. Gaya hidup sihat adalah kunci utama dalam mencegah datangnya pelbagai penyakit.

ubat kanser payudara

Beberapa kajian menunjukkan  amalan gaya hidup  yang sihat, aktif dan seimbang mampu menjauhkan seseorang daripada ancaman penyakit pembunuh nombor satu wanita khususnya kanser.

1) Bawang putih

Ianya mengandungi Allium yang dikatakan dapat membantu meningkatkan pertahanan semulajadi badan terhadap kanser. Sulfida allyl dapat menghalang kesan karsinogen dan melambatkan proses pembangunan perut, esofagus, kolon, paru-paru dan kanser payudara.

Jika anda tidak boleh telan raw garlic, boleh cuba Garlic Complex.


2) Lemak ikan


Lemak omega-3 asid yang terkandung di dalam ikan berlemak seperti salmon, tuna segar, herring dan ikan kembung, bukan sahaja telah terbukti menyumbang kepada kesihatan jantung, tetapi juga dianggap melindungi dan melambatkan penyebaran hormon sel-sel tumor yang berkaitan.

Jika anda alah atau tidak tahan bau ikan, boleh lah mencuba minyak ikan Shaklee yang dikenali sebagai Omega Guard dimana ianya diproses penyulingan berperingkat (Triple Molecular Distillation). Ia bertujuan untuk:

- Menyingkirkan bahan kontaminasi seperti arsenik, kadmium, dioksin dan PCB
- Mencegah pembentukan lemak trans merbahaya dalam menghasilkan minyak ikan yang sihat
- Bau dan rasa ikan yang minima

3) Tomato


Lycopene yang terdapat di dalam tomato dipercayai mampu memusnahkan radikal bebaas yang berbahaya seperti molekul tidak stabil yang boleh membentuk menjadi sel-sel yang menggalakkan pertumbuhan kanser dan memperlahankan pertumbuhan sel-sel kanser payudara.

Produk Shaklee yang turut mengandungi tomato adalah Carotomax



4) Bayam


Hasil kajian oleh Institut Sains Kesihatan Alam Sekitar mendapati bahawa 44% daripada wanita yang diberi makan bayam dua kali seminggu, kurang risiko untuk mendapat kanser payudara berbanding mereka yang tidak memakannya. Ejen-ejen dalam bayam iaitu klorofil, karotenoid, omega-3 asid lemak, dan mikronutrien seperti vitamin, mineral dan antioksidan mampu membantu mencegah kanser.

5) Ceri


Buah ini mengandungi sebatian semualajadi, alcohol perillyl yang telah terbukti membantu menghalang pertumbuhan sel-sel kanser di pankreas, hati, paru-paru dan kanser payudara.

6) Minyak zaitun


Lignan yang terdapat di dalam minyak zaitun dara adalah antioksidan yang kuat bertindak melawan perubahan sel awal kanser dalam kolon, prostat dan payudara. Malah, satu kajian yang disiarkan dalam Jurnal Antarabangsa Perubatan Molekul melaporkan hubungan antara minyak zaitun dalam mengurangkan risiko kanser payudara.

7) Beri


Mengandungi pelbagai keseluruhan sebatian yang berjuang menentang kanser, termasuk antosianin, asid elagik, kaempferol dan quercetin, beri dianggap meneutralkan radikal bebas dalam sel-sel sihat dan melambatkan pertumbuhan kanser payudara.

Elderberry (Sambucus Niagra) adalah salah satu bahan yang terkandung di dalam Vivix.  Kandungan Resveratrol yang terdapat dalam Vivix telah menjalani lebih dari 2000 penerbitan penyelidikan, termasuk beberapa kajian yang dijalankan oleh Universiti Harvard, Institut Antarabangsa Penuaan, Institut Kanser Negara, dan banyak lagi. 

Resveratrol adalah rawatan semula jadi yang pertama mempunyai bukti kukuh yang menunjukkan bahawa ia menghalang atau menghentikan banyak peringkat kanser. Resveratrol bukan sahaja menghalang kanser, malah telah dicadangkan sebagai rawatan tambahan. 



8) Benih flaks (flax seeds)

Penyelidikan menunjukkan bahawa fitoestrogen atau "estrogen tumbuhan", yang terdapat dalam biji flaks boleh membantu untuk menghalang estrogen. Dengan itu, ia mengurangkan risiko sesetengah jenis estrogen yang berkaitan dengan kanser, termasuk rahim, prostat dan payudara.

9) Teh hijau


Mengandungi EGCG, catechin yang menghapuskan sisa radikal bebas dan mengurangkan tumor pada peringkat awal dan melambatkan pertumbuhan sel-sel kanser.

10) Sayur-sayuran cruciferous


Sayur-sayuran memang terbukti berkhasiat untuk tubuh badan kita. Justeru itu sayuran cruciferous iaitu brokoli, tauge dan kubis mengandungi glucosinolate, sejenis bahan kimia semula jadi yang dikatakan dapat membantu meningkatkan pertahanan badan terhadap kanser.

Sumber: Rapi Okt 15

Jangan lupa kongsikan artikel ini kepada rakan-rakan anda untuk manfaat bersama :)

2 ulasan:

  1. garlic tablet pun ada bagusnye shaklee

    BalasPadam
  2. ceri blueberry mahalnya kan ... tak boleh nak amalkan ... makan bawang putih tomato la :)

    BalasPadam