Cara Mengatasi Haid Tidak Teratur Agar Wanita Kembali Tersenyum Riang

Apakah yang dimaksudkan dengan kitaran haid yang tetap? 
Mempunyai kitaran tetap bermakna tempoh di antara haid adalah konsisten. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, ia biasanya 28 hari, tetapi bergantung kepada setiap individu wanita, boleh jadi setiap 20 hari kepada setiap 35 hari.

punca dan cara mengatasi haid tidak teratur

Apakah yang dimaksudkan dengan kitaran haid yang tidak teratur? 
Mempunyai kitaran yang tidak tetap bermakna tempoh di antara haid berbeza setiap bulan. Iaitu, kadang-kadang mereka datang setiap 28 hari, kadang-kadang setiap 20 hari, kadang-kadang setiap 30 hari.


Haid Tidak Teratur Buat Dia Emo Sokmo, Suami Pun Bingung

Faktor haid tidak teratur antaranya ialah:
  • Pertambahan atau kehilangan berat badan
  • Terlebih senaman
  • Pemakanan yang kurang baik (atau diet yang terlalu tinggi dalam karbohidrat)
  • Merokok
  • Penggunaan dadah
  • Kafein
  • Penggunaan alkohol yang berlebihan
  • Stress meningkat
  • Sindrom Polycystic ovari 
  • Keabnormalan rahim (fibroid / sista / pycos / endometriosis)
  • Ketidakseimbangan hormon yang berkaitan dengan pra menopause
  • Ubat-ubatan
  • Kemoterapi
  • Baru melahirkan anak, keguguran, atau D & C
  • Penyusuan susu ibu
Bila anda perlu bimbang mengenai tempoh haid yang tidak teratur?
Apabila haid tidak datang atau tidak teratur boleh menjadi petunjuk pertama bahawa anda memerlukan perhatian perubatan. Jika anda mempunyai tempoh konsisten haid tidak teratur, anda perlu dinilai untuk PCOS. PCOS memberi kesan sehingga 10 peratus daripada wanita dalam usia reproduktif.
Anda juga perlu menjalani ujian tiroid dan penyakit lain yang boleh dikaitkan dengan haid yang tidak teratur.

Apabila haid tidak teratur ianya memberi kesukaran untuk menentukan waktu subur. Waktu subur ini penting jika anda merancang samada untuk mendapatkan zuriat atau tidak.

Apa yang perlu saya buat untuk masalah haid tidak teratur?
Berjumpalah dengan doktor untuk mendapatkan rawatan yang sepatutnya. Selain itu, dengan pengambilan suplemen juga dapat membantu memberikan kitaran haid yang tetap setiap bulan.

Cadangan Sue ialah dengan mengambil Gla Complex (primrose oil) dan juga Vivix. Tak rugi tau cuba!! Bukan sahaja dapat mengembalikan kitaran haid yang normal, malah sebagai BONUS dapat kulit yang cantik jugak!! Wow syokkan??

haid tidak teratur

Apa kata mereka yang telah mencuba suplemen Shaklee ini:

Testimoni 1: Saya tak period hari tu, perut selalu sakit macam nak period. Sampai berbulan-bulan. Tapi lepas minum Vivix, period jadi teratur.


period tak tetap

Testimoni 2:  Lama dah saya alami period tak teratur, saya ambil Vivix belum sampai sebotol, period terus keluar dan lancar. Sekarang period keluar lancar, badan pun lebih sihat dan bertenaga. Memang terbaiklah Vivix.
period tak tetap

Testimoni 3: Selepas amalkan Vivix, memang period datang tiap-tiap bulan, macam tak percaya tapi memang itulah kenyataannya.

Sebelum kawin memang period tak tetap. Ambil juga GLA, tapi Vivix pun minum juga selang seli. Alhamdulillah period dah ok. Dan rezeki selepas berkahwin terus melekat.

period tak tetap

Buat semua para wanita di luar sana, jangan ambil ringan bila haid anda tidak teratur ye. Cepat-cepat dapatkan rawatan dengan doktor bagi mengelakkan masalah penyakit yang lain. Dan jangan lupa untuk mengambil suplemen juga ye ;)

Saya percaya produk Shaklee ini dapat membantu menambah baik kesihatan anda. Segera hubungi Sue 013 4774 285 untuk saya bantu anda.

faedah mendaftar ahli shaklee

Pembelian online dengan kad kredit atau debit, sila klik butang di bawah.


Cash on delivery (COD) di sekitar Kota Damansara, Tropicana, Subang Air Pot, Bandar Utama, Sri Damansara, Sungai Buloh. Sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285. Konsultasi premium, khas buat semua pelanggan saya sahaja.

7 ulasan:

  1. Alhamdulillah..kitaran haid wana selalunya teratur dan tetap..bgus ada produk yg membantu selesaikan masalah haid x teratur ni kan sue..

    BalasPadam
  2. Sekarang setiap masalah ada penyelesaian. Mudah !

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya sokong dak nani ni hehe

      Padam
    2. betul, selagi boleh ikhtiar kita ikhtiar.
      terima kasih :)

      Padam
  3. nice sharing sue ... sejak bersalin anak keempat ni, period tak ikut time lah pulak :)

    BalasPadam