Sakit Tonsil Dan Cara Merawatnya Dengan Ubat Tonsil Semulajadi

Apa itu Tonsillitis?
Tonsil adalah dua nodus limfa yang terletak pada setiap bahagian belakang tekak anda. Mereka berfungsi sebagai mekanisme pertahanan, membantu untuk mencegah jangkitan daripada memasuki seluruh badan anda. Apabila tonsil dijangkiti, keadaan ini dipanggil tonsillitis.

bengkak tonsil

Tonsillitis boleh berlaku pada semua peringkat umur dan merupakan penyakit biasa pada kanak-kanak. 

Keadaan ini boleh disebabkan oleh pelbagai jenis virus yang sama dan bakteria dan berjangkit. Jika tidak dirawat, tonsillitis yang disebabkan oleh bakteria Streptococcus boleh membawa kepada komplikasi yang serius.

Punca Tonsillitis
Tonsil adalah barisan pertama pertahanan terhadap penyakit dan mereka menghasilkan sel-sel darah putih untuk membantu melawan jangkitan badan anda. Tonsil melawan bakteria dan virus yang memasuki badan anda melalui mulut, tetapi terdedah kepada jangkitan dari penceroboh ini sendiri.

Tonsillitis boleh disebabkan oleh virus, seperti selesema biasa, atau dengan jangkitan bakteria, seperti strep tekak.

bengkak tonsil
Perbezaan mulut yang normal dan ketika sakit tonsil
Kanak-kanak yang datang ke sekolah dan bermain sesama rakan-rakan mendedahkan mereka kepada pelbagai jenis virus dan bakteria. Ini menjadikan mereka terdedah kepada kuman yang menyebabkan tonsillitis.

Jangan lupa ingatkan anak-anak anda untuk membasuh tangan sebelum makan dan menutup mulut ketika batuk atau bersin.

Gejala Tonsillitis
Terdapat banyak tanda-tanda tonsillitis, tetapi tidak semua yang anda alami.Yang paling biasa termasuk:
  • tekak sangat sakit
  • kesukaran menelan atau menelan menyakitkan
  • nafas berbau
  • demam
  • seram sejuk
  • sakit telinga
  • sakit perut
  • sakit kepala
  • leher yang tegang
  • rahang dan kelembutan leher (kerana nodus limfa bengkak)
  • tonsil yang kelihatan merah dan bengkak
  • tonsil yang mempunyai bintik putih atau kuning
Pada kanak-kanak yang masih kecil, anda boleh melihat mereka tidak selesa, kurang selera makan, atau meleleh air liur yang berlebihan. Segera dapatkan rawatan jika anda atau anak anda mengalami kesukaran bernafas kerana tonsil bengkak mungkin tersumbat di saluran pernafasan.

Rawatan untuk Tonsillitis
Bagi kes tonsillitis yang ringan tidak semestinya memerlukan rawatan, terutamanya jika ia disebabkan oleh virus, seperti selesema.

Rawatan bagi kes-kes yang lebih teruk jangkitan tonsil adalah:

Antibiotik: Antibiotik akan diberikan untuk melawan jangkitan bakteria. Adalah penting untuk anda menghabiskan antibiotik seperti yang diberitahu oleh doktor.

Pembedahan tonsil: Pembedahan untuk membuang tonsil dipanggil tonsilektomi. Ia satu prosedur yang sangat umum. Walau bagaimanapun, tonsilektomi pada hari ini hanya disyorkan untuk orang yang mengalami tonsillitis yang berulang, tonsillitis yang tidak bertindak balas kepada rawatan yang lain, atau tonsillitis yang menyebabkan komplikasi.

Tips Mudah Penjagaan Sakit Tekak
  • Minum banyak air
  • Banyakkan berehat
  • Berkumur dengan air garam suam beberapa kali sehari
  • Gunakan lozenges tekak (Lozenges tekak boleh menjadi bahaya tercekik untuk kanak-kanak kecil.)
  • Gunakan humidifier untuk melembapkan udara di rumah anda
  • Elakkan asap
  • Gunakan ubat penahan sakit seperti acetaminophen dan ibuprofen atas nasihat doktor anda. (Aspirin boleh membahayakan kanak-kanak. Sentiasa periksa dengan doktor anda sebelum memberi aspirin kepada kanak-kanak.)
Testimoni mereka yang sembuh dengan menggunakan Shaklee
Testimoni 1: Anak second selalu tonsil teruk. Dulu mesti demam berkali-kali dan tak mau makan. Bila ambik nutriferon ok pula. Bole makan dan cepat kecut tonsilnya. Sekarang ni dekat rumah wajib ada.

ubat tonsil

Testimoni 2: Anak hari-hari makan supplemen tu, alhamdulillah tonsilnya dah kurang. Selera makannya bertambah pulak..Alhamdulillah.

sakit tonsil

Testimoni 3: Baru makan 2 bungkus dah hilang sakit tekak. Alhamdulillah.

cara kecutkan tonsil

Tonsil ini melibatkan sistem pertahanan badan yang diserang oleh bakteria atau virus. Pengambilan suplemen ini Inshaa Allah mampu membantu menaikkan kembali imun sistem badan selain membantu memelihara kesihatan pada tahap optimum.

perisai tubuh dari serangan jangkitan
Nutriferon diperbuat dari sumber tumbuh-tumbuhan seperti berikut.

ingredients nutriferon

Vitamin C membantu meningkatkan Sistem Imun – Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, Mengukuhkan sistem imun, mengurangkan alergi hidung dan kulit, asthma. Juga menyingkatkan waktu pemulihan dan mengurangkan simptom flu dan selsema.

Zinc bertindak sebagai antioksidan dan pada dasarnya terlibat dalam beberapa tindak balas biokimia yang tegas, yang termasuk sintesis protein, fungsi enzim dan metabolisme karbohidrat.

Garlic merupakan antibiotik semulajadi - Mempertingkatkan sistem imun tubuh, menghalang penyakit berjangkit seperti selsema, kulat, kuman, virus dan yis candida.

bengkak tonsil
Set tonsil dan imun booster
Saya percaya produk Shaklee ini dapat membantu menambah baik kesihatan anda. Segera hubungi Sue 013 4774 285 untuk saya bantu anda.

faedah mendaftar ahli shaklee

Pembelian online dengan kad kredit atau debit, sila klik butang di bawah.


Cash on delivery (COD) di sekitar Kota Damansara, Tropicana, Subang Air Pot, Bandar Utama, Sri Damansara, Sungai Buloh. Sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285. Konsultasi premium, khas buat semua pelanggan saya sahaja.

1 ulasan:

  1. nice sharing sue ... my brother siap kena surgery sebab tonsil

    BalasPadam