Eye Floaters Mata Emak Pulih Tanpa Perlu Pembedahan Mata

Eye floaters adalah masalah gangguan pada penglihatan mata samada pada sebelah mata atau di kedua-dua belah mata di mana terdapat objek seperti titik, bulatan, garisan, awan atau sarang labah-labah yang muncul pada pandangan mata.

floaters mata

Apa yang menyebabkan floaters?
Floaters berlaku apabila vitreous, bahan seperti gel yang mengisi kira-kira 80 peratus daripada mata dan ia membantu mengekalkan bentuk bulat, perlahan-lahan mengecut.

Apabila vitreous mengecut, sebahagiannya menjadi lebih pekat, hilang kejernihannya dan berkumpul di beberapa kawasan di dalam mata. Apabila vitreous yang tidak jernih dan pekat ini bergerak di depan retina, individu berkenaan melihat bintik hitam dalam pandangan mereka. Itulah yang dipanggil floaters. Masalah ini biasanya berlaku kepada golongan berumur 55 tahun ke atas.

Bagaimana floaters boleh berlaku
Dalam kebanyakan kes, floaters adalah sebahagian daripada proses penuaan semula jadi. Mereka boleh mengganggu pada mulanya, tetapi akhirnya cenderung untuk "selesai" di bahagian bawah mata, semakin kurang mengganggu. Mereka biasanya menetap di bawah garis penglihatan dan tidak hilang sepenuhnya.

Siapakah yang berisiko untuk floaters?
Floaters lebih cenderung untuk terjadi apabila kita semakin tua dan lebih kerap berlaku pada orang yang rabun jauh, mempunyai kencing manis, atau yang telah menjalani pembedahan katarak.

Bagaimana floaters dirawat?
Bagi orang-orang yang mempunyai floaters,tiada rawatan yang disyorkan.

Kadang-kala, floaters boleh menjadi begitu tebal dan banyak serta menjejaskan penglihatan. Dalam kes ini, vitrectomi, satu prosedur pembedahan membuang floaters dari vitreous itu, mungkin diperlukan.

Vitrectomi membuang gel vitreous, bersama-sama dengan serpihan terapung, dari mata. Vitreous digantikan dengan larutan garam. Kerana vitreous kebanyakannya adalah air, anda tidak akan perasan apa-apa perubahan antara larutan garam dan vitreous yang asal.

Operasi ini membawa risiko besar kepada penglihatan kerana banyak komplikasi yang mungkin berlaku termasuk retina koyak, pendarahan di dalam mata dan katarak. Kebanyakan pakar bedah mata enggan mengesyorkan pembedahan ini melainkan jika floaters serius mengganggu penglihatan.

Vitamin A, C dan E adalah antioksidan yang baik dan berkesan yang boleh membantu menghilangkan floaters mata. Daripada jumlah ini, Vitamin C adalah sangat penting. Kanta, vitreous dan retina mempunyai kepekatan vitamin ini dan dos tambahan Vitamin C sahaja yang akan membantu proses penyembuhan.

Pengambilan vitamin A memastikan bahawa kemungkinan buta akan dapat dielakkan samada dengan atau tanpa kehadiran floaters mata. Vitamin A juga membantu mengekalkan penglihatan siang dan malam yang sempurna dengan mengawal fungsi optimum retina.

Testimoni seorang ibu yang sembuh dari eye floaters tanpa perlu pembedahan mata.

Mak ada gangguan penglihatan di mana dia nampak bintik/tompok hitam dalam pandangan. Emaknya takut nak kena operate, umur pun dah lebih 60 tahun.

Selepas sebulan mengambil vivix dan carotomax, sekarang penglihatan emaknya dah jelas, semakin baik dah tak nampak bintik atau tompok yang mengganggu lagi. Doktor kata beliau dah tak perlu jalani pembedahan lagi.

Badan pun rasa lebih sihat dan bertenaga katanya.

floaters mata, apungan mata

Vivix ialah minuman botanikal dari anggur muscadine, purple carrot, elderberry dan polygonum cuspidatum yang tinggi antioksidan dan kaya dengan polifenol.

Vivix sumber terbaik vitamin A
Fungsi resveratrol
1 sudu sehari untuk kesihatan menyeluruh
Carotomax merupakan campuran luar biasa yang menggabungkan alfa-karotena, astaxanthin, beta-karotena, lutein, likopena dan zeaxanthin yang memberikan faedah karotenoid yang lengkap. Bahkan, anda tidak akan dapat ketulenan dan keberkesanan karotenoid daripada makanan itu sahaja.


Berikan peluang kepada ibu bapa anda untuk menikmati pandangan yang lebih jelas dan terang di usia senja mereka dengan ikhtiar suplemen Shaklee. Semoga dapat mengembalikan riak gembira di wajah orang yang paling kita sayang.

Saya percaya produk Shaklee ini dapat membantu menambah baik kesihatan anda. Segera hubungi Sue 011 1090 4139 untuk saya bantu anda.

faedah mendaftar ahli shaklee

Pembelian online dengan kad kredit atau debit, sila klik butang di bawah.


Cash on delivery (COD) di sekitar Kota Damansara, Tropicana, Subang Air Pot, Bandar Utama, Sri Damansara, Sungai Buloh. Sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 011 1090 4139. Konsultasi premium, khas buat semua pelanggan saya sahaja.

0 Pembaca Setia:

Catat Ulasan