Pengalaman Kena Kayap Dan Cara Ubati Kayap Sebelum Kronik

Kayap adalah ruam kulit yang pedih. Ia adalah disebabkan oleh virus varicella zoster. Kayap biasanya muncul dalam bentuk gelung, jalur, atau kawasan yang kecil di sebelah muka atau badan. Ia juga dikenali sebagai herpes zoster.

cara ubati kayap supaya kering

Kayap biasanya dialami oleh orang dewasa dan orang-orang yang mempunyai sistem imun yang lemah kerana stress, kecederaan, ubat-ubatan tertentu, atau sebab-sebab lain. Kebanyakan orang yang mendapat kayap akan baik dan tidak akan mendapatkannya lagi. Tetapi masih ada kemungkinan terkena buat kali kedua.

Gejala kayap berlaku secara berperingkat. Pada mulanya anda mungkin mempunyai sakit kepala atau menjadi sensitif kepada cahaya. Anda juga mungkin merasa seperti anda mempunyai selesema tetapi tidak demam.

Kemudian, anda mungkin merasa gatal-gatal, kesemutan, atau sakit di kawasan tertentu. Itulah di mana gelung, jalur, atau kawasan kecil ruam boleh berlaku beberapa hari kemudian. Ruam bertukar menjadi gugusan lepuh. Lepuh berisi dengan cecair akan pecah dan akhirnya akan menjadi kerak. 

Ia mengambil masa 2 hingga 4 minggu untuk lepuh itu sembuh, dan ia boleh meninggalkan parut. Sesetengah orang hanya mendapat ruam ringan. Dan ada yang tidak mendapat ruam.

Kalau kena penyakit kayap ini. Ia bukan sahaja menyerang fizikal pesakit malah menyebabkan psikologi pesakit terganggu. Rasa rendah diri dan malu untuk berdepan dengan orang ramai.

Harini Sue ingin berkongsi testimoni kayap yang berjaya sembuh dengan suplemen Shaklee. Segalanya dengan izin Allah jua.

Testimoni 1:
cara ubati kayap

Ingat lagi Ramadhan 2011, tragedi diserang penyakit kayap. kene tang muke plak tu. Habis separuh muke sebelah kanan melepuh2. Masuk Wad 5 hari sebab effect pada mata jugak. Makan ubat Anti-Viral Acyclovir 5x sehari. So, mmg tak boleh menunaikan ibadah berpuasa langsung! Lepas kene discharge, selain teruskan makan Acyclovir dan sapu dalam mata, Along Hadhatina Mkb bagi makan NUTRIFERON.
..
NUTRIFERON ni untuk boost balik sistem imunisasi yang dah jatuh/lemah. Alhamdulillah, berkat kuat semangat nak sembuh dan tak henti consume ubat & supplement Shaklee dari Along, kayap-kayap tersebut bertempiaran lari meninggalkan muke.. 
..
LECITHIN pun consume jugak lepas tu sebab kayap ni tinggalkan parut hitam kat kawasan yang di'jajah' kayap tu. Memang jadi "two Face" bile daftar masuk LLB di UiTM. Belajar tetap Belajar. Ubat makan jugak. Dalam 5 bulan berturut-turut makan LECITHIN dan juga B COMPLEX, warna kulit muka dah sekata balik. Dah takde 'two face'.
..
Thanks to Emak Hajjah Nur Huda yang tak henti2 menjaga kakak time berkayap tu, Along- sebab buat research pasal kayap and bagi supplement SHAKLEE NUTRIFERON, LECITHIN & B COMPLEX tu... serta adik beradik lain yang menggembirakan hati dengan menggelar kakak si KAYAPA. Kikikikiki~
..
Bila sakit jangan risau, YAKIN PADA ALLAH. Sebab setiap sesuatu tu datang dari Allah. Bila dah cukup time, Allah akan ambil balik yang didatangkan tu. Kayap ni die bagi, then bile dah usaha dan YAKIN PADA DIA akan sembuhkan, dia ambil balik kayap tu. FAITH IS EVERYTHING!
..
Happy Sayyidul Ayyam. Zikir Hari Ini: Ya Allah.

-SITI NORHAYATI ABDUL HALIM-


1) Nutriferon membantu meningkatkan imun sistem badan. Nutriferon bekerja dalam dua cara iaitu segera mengaktifkan sistem pertahanan imuniti dan juga menggerakkan "pasukan cari dan musnah' dalam sistem imuniti badan.

2) Lecithin mencantikkan otot dan kulit – Membentuk membrane sel, melembabkan dan menghaluskan kulit untuk kulit yang cantik, mengaktifkan metabolism sel dan melambatkan penuaan.

3) B Complex membantu melawan tekanan, kemurungan dan sakit kepala.


Testimoni 2: Anak sulong kena kayap. Bawa pergi klinik tapi doktor cakap untuk kanak-kanak tiada ubat oral, hanya boleh bagi ubat sapu. Pergi 3 buah klinik semua doktor cakap yang sama.

Tapi doktor suggest suruh bagi supplement yang boleh boostkan imun dia sebab virus herpes ni akan menyerang bila sistem imun rendah.

Saya bagi nutriferon, vitalea for kids, chew vitamin C dan mealshakes. Alhamdulillah seminggu lepas tu terus kering kayap dia tu. 

ubat kayap

Kalau anak-anak kecil yang kena kayap lagi kesian kan. Rasa sakit kayap itu yang menyebabkan mereka tidak selesa. Ibu bapa perlu banyakkan bersabar semasa menguruskan anak-anak yang sedang sakit. Inshaa Allah ganjaran pahala untuk anda :)

Ingat! Kayap ini boleh berjangkit jika sekiranya anda bersentuhan dengan orang lain ketika lepuh (blister) itu pecah. Jadi pastikan ianya benar-benar sembuh sebelum anda keluar ke kahalayak ramai.

Sue tertarik dengan kata-kata cikpuan Norhayati, "kayap ni Allah yang bagi, usaha dan yakin Allah akan sembuhkan." Jika sekiranya anda atau ahli keluarga yang terkena kayap, boleh cuba ambil set kayap ini sebagai ikhtiar. Lagi cepat berubat lagi baik, kerana kayap ini sakit.

Saya percaya produk Shaklee ini dapat membantu menambah baik kesihatan anda. Segera hubungi Sue 013 4774 285 untuk saya bantu anda.

faedah mendaftar ahli shaklee

Pembelian online dengan kad kredit atau debit, sila klik butang di bawah.


Cash on delivery (COD) di sekitar Kota Damansara, Tropicana, Subang Air Pot, Bandar Utama, Sri Damansara, Sungai Buloh. Sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285. Konsultasi premium, khas buat semua pelanggan saya sahaja.

4 ulasan:

  1. scarynya tgk kayap tu huhu

    BalasPadam
  2. First time tengok rupa kayap macam mana

    BalasPadam
  3. takut tgk keadaan mcm tu..msti pedih2

    BalasPadam
  4. eiii rasa mengenyam badan bila tengok gambar kayap ... takutnya kalau kena

    BalasPadam