Kayap Kanak-Kanak Sembuh Dalam Masa Seminggu. Apa Rahsianya?

Kayap juga dikenali sebagai herpes zoster dalam istilah perubatan. Ianya sejenis penyakit kulit dan saraf yang disebabkan oleh jangkitan Virus Varicella Zoster (VZV).

cara merawat kayap supaya cepat sembuh

Gejala dan Tanda

Kayap selalunya menyebabkan keradangan satu urat saraf (dermatome) pada satu bahagian badan sahaja. Ia lazimnya melibatkan bahagian dada (thoracic) dan muka (trigeminal).

Tanda terawal penyakit ini adalah rasa sakit, kebas dan panas di bahagian urat saraf yang terlibat, demam, keletihan dan sakit kepala. Simptom tersebut dialami sebelum tanda-tanda kulit timbul. Ia lazimnya dialami oleh 80% pesakit. Ia akan berterusan untuk 3 hingga 5 hari.

Pada bahagian urat saraf yang terlibat, tanda pertama adalah tompok-tompok kemerahan yang menyakitkan. Selepas 1 hingga 2 hari, timbul gelembong-gelembong air yang kecil. Air di dalam gelembong-gelembong tersebut berwarna kekuningan. Dua hari kemudian, air tersebut akan menjadi semakin keruh dan akhirnya gelembong-gelembong tersebut akan kering. Kulit kering (crusts) tersebut akan jatuh dengan sendiri dalam masa 1 hingga 2 minggu yang berikutnya.

Rawatan

1) Menyapu ubat seperti potassium permanganate untuk mengeringkan gelembong-gelembong air
2) Menggunakan ubat penahan sakit seperti non steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) seperti diclofenac 
3) Menggunakan ubat neuroaktif seperti amitryptiline.
4) Penggunaan ubat antiviral dalam masa beberapa jam selepas gelembong-gelembong air timbul pada kulit dapat membantu mengelakkan komplikasi, mengurangkan tempoh masa jangkitan dan menghadkan jangkitan dari merebak. Ubat-ubat antiviral termasuk acyclovir, valacyclovir dan famciclovir.

Kredit sumber: MyHealth



kayap


Haritu anak sulong kena kayap. Bawa pergi klinik tapi doktor cakap untuk kanak-kanak tiada ubat oral, hanya boleh bagi ubat sapu. Pergi 3 buah klinik. Semua doktor cakap yang sama tiada ubat oral.

Tapi doktor suggest suruh bagi supplement yang boleh boostkan imun dia sebab virus herpes ini akan menyerang bila sistem imun rendah.

Terus teringat nutriferon. Saya bagi nutriferon add on sekali vitalea for kids, chewable vitamin C dan mealshakes.

Alhamdulillah seminggu lepas tu terus kering kayap dia tu.

ubat kayap untuk kanak-kanak
Set kayap untuk kanak-kanak
1) Nutriferon merupakan ekstrak tumbuhan yang terbukti secara klinikal dapat menguatkan imun. Bila diambil setiap hari dapat mengeluarkan interferon semulajadi tubuh badan anda yang merupakan pengaktif kritikal sistem imun.

Formula berpaten eksklusif yang menyediakan tahap tertinggi bagi perlindungan imun harian kita.

Satu-satunya suplemen yang dicipta oleh penemu interferon - Dr Yasuhiko Kojima selepas lebih daripada 40 tahun penyelidikan.

immune booster
Doktor Yasuhiko Kojima penemu interferon
Campuran ekstrak tumbuhan semulajadi ini berasal daripada biji labu, bunga safflower, benih plantago dan kuntuman bunga Japanese Honeysuckle yang telah terbukti secara klinikal dapat menyokong dan merangsang proses gerak balas imun semulajadi pada tahap sel.



2) Vitalea for kids:


  • Menyediakan 18 vitamin dan mineral penting
  • Sumber kalsium untuk pembinaan tulang
  • 100% sumber lengkap vitamin C yang diperlukan badan
  • Sumber vitamin B yang lengkap untuk proses tubuh yang betul
  • Multivitamin yang kaya dengan antioksidan untuk kulit yang cantik
  • Meningkatkan tahap daya melawan penyakit
  • Meningkatkan imun sistem
  • Memberi tenaga dan mengurangkan rasa letih untuk menjalani aktiviti harian
3) Vitamin C Chewable

Menguatkan fungsi imun sistem badan.

  • Rasa sitrus yang hebat
  • Sesuai untuk kanak-kanak atau orang dewasa yang mengalami kesukaran menelan tablet
4) Mealshakes

Menyediakan 24 jenis vitamin, mineral dan zat perlu. Lengkap dengan protin dan serat.


Saya percaya produk Shaklee ini dapat membantu menambah baik kesihatan anda. Segera hubungi Sue 013 4774 285 untuk saya bantu anda.

faedah mendaftar ahli shaklee

Pembelian online dengan kad kredit atau debit, sila klik butang di bawah.


Cash on delivery (COD) di sekitar Kota Damansara, Tropicana, Subang Air Pot, Bandar Utama, Sri Damansara, Sungai Buloh. Sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285. Konsultasi premium, khas buat semua pelanggan saya sahaja.

0 Pembaca Setia:

Catat Ulasan