Cara Rawat Dan Elak Dari Penyakit Alzheimer

Alzheimer atau sebutannya alz-zhai-me, merupakan sejenis penyakit penurunan fungsi saraf otak yang kompleks dan progresif. Penyakit Alzheimer bukannya sejenis penyakit berjangkit. Penyakit Alzheimer adalah keadaan di mana daya ingatan seseorang merosot dengan teruknya sehinggakan pengidapnya tidak mampu mengurus diri sendiri. 

Penyakit Alzheimer bukannya `nyanyuk' yang sekadar satu proses penuaan. Sebaliknya, ia adalah sejenis masalah kesihatan yang amat menyeksakan dan perlu diberikan perhatian. Kalau nyanyuk biasanya dikaitkan dengan orang tua.

Tapi Alzheimer's tak mengira usia. Yang muda-muda pun boleh kena Alzheimer's. Kalau orang yang kena Alzheimer's ni, biasanya dia boleh hidup 8 tahun je. Tapi ade jugak yang penyakit dia terkawal dan boleh hidup sampai 20 tahun. Kiranya kadar kemerosotan otak bagi setiap pesakit tu berbeza.


Simptom-simptom penyakit Alzheimer's 

1 - Hilang keupayaan untuk menerima info dan maklumat baru 
Contoh : lupa appointment, bertanya soalan sama berulang kali, lupa jalan yang biasa dilalui (balik rumah) 

2- Hilang keupayaan untuk berfikir 
Contoh : bahaya memegang cerek panas, tak boleh plan aktiviti yang hendak dibuat 

3- Hilang keupayaan mengenal pasti objek ( bukan disebabkan oleh rosak penglihatan) 
Contoh : tak kenal ahli keluarga sendiri, tak boleh pakai baju sendiri 

4- Keupayaan membaca, menulis dan bercakap terjejas 
Contoh : hilang perkataan yang hendak disebut, typo 

5- Perubahan personaliti dan tingkah laku 
Contoh : hilang rasa kesian, taknak bersosial, hilang mood 

Bila terjadi hilang ingatan dan sekurang-kurangnya 2 atau lebih simptom tersebut, baru lah doktor akan diagnos orang tu mempunyai Alzheimer's. 

Siapa yang berisiko mendapat Alzheimer's?  

1- Warga emas yang berusia lebih dari 65 tahun 

2- Mempunyai family history - orang yang ada ahli keluarga menghidap Alzheimer's lebih berisiko 

3- Orang yang mempunyai gene APOE (apolipoprotein E) - lebih berisiko berbanding mereka yang tidak mempunyai gene ini. 

Tapi ade jugak golongan yang berisiko tapi boleh dikawal 

1. Pesakit diabetes, darah tinggi , kolesterol tinggi --> berisiko mendapat strok dan dementia 

2. Orang yang kurang berpelajaran dan tidak berkerja 

3. Pernah mengalami kecederaan otak 

4. Mengalami kesukaran tidur atau tidur tak tentu masa 

Agak-agak kenapa yang nombor 2 tu berisiko? 

Sebab minda dia kurang bekerja.  Jenis yang tak nak berfikir pun. Ade masalah, dia lari dari masalah.

Sebab tu kalau orang tua-tua yang rajin membaca terutamanya baca quran, dia tak nyanyuk atau kena penyakit kemerosotan otak.

Rawatan yang diberikan oleh doktor? 
Biasanya doktor akan bagi ubat untuk mengurangkan simptom. Atau ada setengah keadaan, doktor bagi ubat tidur Alzheimer's ni takde ubat yang boleh merawat. Cuma kawal simptom je. 

Apa terjadi kepada otak pesakit Alzheimer's? 
Saiz otak tersebut bukan saja mengecut malah, dipenuhi dengan gumpalan protein yang luar biasa yang dipanggil plak amiloid dan serat yang berbelit-belit (neuro fibrillary). Amiloid protein yang membentuk sel-sel plak protein, dipercayai menyebabkan perubahan kimia otak. Kemusnahan sel-sel saraf ini menyebabkan neurotransmitter yang berfungsi menyampaikan mesej dari satu neuron pada neuron lain terjejas. 

Ni beza otak yang normal dan otak pesakit Alzheimer's. 


Dan bila di tengok kat sel ade tangles dan plak tu. Otak dia jadi kecik. Bila ada gumpalan kat neuron, dia tak boleh berhubung. Tu yang jadinya orang kata sel-sel otak tak berhubung. Bila sel tak berhubung, otak tak dapat sampaikan mesej kepada badan kita untuk respon. 


Ade 1 movie Korea, A moment to Remember, cerita pasal pesakit Alzheimer's ni. Pesakit Alzheimer's ni, bila dah teruk sangat, dia boleh bahayakan nyawa dia. Sebab dia tak boleh berfikir. Hilang kewarasan .Dia lupa yang pisau tu bahaya. Dia lupa cara nak lintas jalan. Alzheimer's ni, kalo dia lupa.. dia lupa sume skali.

Dementia dan nyanyuk- partly je dia lupa. Sampai satu tahap, orang Alzheimer's ni tak boleh urus diri sendiri. Nak kencing pun dia tak boleh kontrol. Sebab otak dia tak boleh terima impuls dah la tu.

Bagaimana Resveraterol membantu pesakit Alzheimer's?

Kajian yang dilakukan oleh pakar pada tahun 2015 mendapati dengan memberikan Resveraterol dalam dos yang tinggi kepada pesakit Alzheimer's. Tahap kemererosotan fungsi otak semakin berkurangan dan ada yang terus berhenti. Pesakit diberikan Resveraterol yang bersamaan dengan 1000 botol wine setiap hari. Maknanya, keadaan pesakit Alzheimer's tidak jadi makin kronik! 

Didapati bahawa kadar protein beta amiloid40 kekal pada tahap yang sama dan tidak berkurangan sepertimana terjadi kepada pesakit lain. 

Resveraterol mengurangkan keradangan di Otak 

Otak pesakit Alzheimer's biasanya mengalami kerosakan disebabkan oleh keradangan . Keradangan terjadi disebabkan oleh protein yang tergumpal di dalam otak. Antara hasil kajian yang masih perlukan kepastian. Kajian juga mendapati kadar respons imuniti menjadi lebih baik. Protein neurotoxic makin berkurangan.

Antara hasil kajian yang masih perlukan kepastian:

1. Kajian juga mendapati kadar respons imuniti menjadi lebih baik. Protein neurotoxic makin berkurangan. 

2. Resveraterol mengurangkan pembengkakan otak yang disebabkan oleh keradangan.

penyakit alzheimer

Testimoni bagaimana Vivix membantu pesakit Alzheimer:

cara rawat penyakit alzheimer

Dia cerita ,kalo ada hari yang tak ambil vivix, Elise tu nampak macam blur je. Cerita penuh jemput baca DI SINI.

Anda atau ahli keluarga anda mempunyai penyakit alzheimer? Jangan ragu-ragu untuk cuba Vivix ini.


Saya percaya produk Shaklee ini dapat membantu menambah baik kesihatan anda. Segera hubungi Sue 013 4774 285 untuk saya bantu anda.

faedah mendaftar ahli shaklee

Pembelian online dengan kad kredit atau debit, sila klik butang di bawah.


Cash on delivery (COD) di sekitar Kota Damansara, Tropicana, Subang Air Pot, Bandar Utama, Sri Damansara, Sungai Buloh. Sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285. Konsultasi premium, khas buat semua pelanggan saya sahaja.

0 Pembaca Setia:

Catat Komen