Tip Berpuasa Penuh Bagi Pesakit Gastrik Kekal Sihat Dan Cergas

Assalamualaikum.

Alhamdulillah hampir dua minggu umat Islam berpuasa. Bagaimana puasa? Ok ke. Ada yang resah tidak mampu menyempurnakan puasa walaupun setengah hari? Ada tak rakan-rakan yang terasa mual, sakit pada ulu hati, muntah dan sebagainya sehinggakan tidak mampu berbuat apa-apa?

apa itu gastrik

Antara simptom sakit gastrik ialah sakit pada bahagian atas perut. Kesakitan ini mungkin bertambah atau berkurangan dengan pengambilan makanan, kembung perut, loya dan muntah. 

Pengalaman ini turut dikongsi oleh Puan Farahana yang mengalami gastrik lebih daripada 10 tahun. Namun selepas berpantang anak kedua gastrik beliau hilang.  Apa yang beliau makan? Jom tonton kisah beliau.

Jika pesakit gastrik meneruskan puasa, berkemungkinan besar penyakit gastrik akan menjadi bertambah teruk sehingga boleh menyebabkan ulser perut.

Untuk mengelakkan masalah gastrik sepanjang berpuasa dan aktiviti harian tidak terganggu, pastikan anda tidak mengambil makanan ini.

1) Sayuran dan buahan yang 'berangin' contohnya sawi, kobis, kekacang, buah kedondong, nangka dan sebagainya.

2) Minuman bergas, minuman ini akan menghasilkan gas yang banyak sehingga perut anda merasa penuh.

3) Makanan pedas kerana ia boleh melukakan perut terutamanya pengambilan cili yang terlalu banyak.

4) Asam, elakkan pengambilan makanan atau buah yang bersifat asam.

5) Jenis karbohidat, elakkan pengambilan mee, bihun, pasta, jagung, ubi, keladi dan sebagainya.

6) Makanan susah dihadam contohnya kek berkrim, coklat dan keju.

7) Jangan 'skip meal' waktu sahur, jangan makan terlebih makan ketika berbuka.

8) Makan sekurang-kurangnya tiga hidangan utama.

Anda sudah tonton video Puan Farahana di atas? Beliau mengambil ESP, Ostematrix dan Peppermint Ginger Plus. Antara fungsi suplemen ini ialah:

ESP merupakan sumber protein unggul daripada kacang soya merupakan sejenis tumbuhan yang tinggi sifat alkalinya yangg dapat meneutralkan keasidan di dalam perut. ESP membantu membina sel-sel badan yang baru bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat hakisan oleh asid hidroklorik berikutan proses pencernaan makanan.


Ostematrix memperbaiki hiperaktiviti perut dan sakit gastrik.

Peppermint Ginger Plus mengandungi pudina dan halia yang membantu

Pudina: Membantu penghadaman, mabuk laut/darat, melegakan gastrik, pedih ulu hati dan cirit birit. Selain itu ia melegakan muntah, kehilangan selera makan.

Halia: Melegakan ketidakselesaan perut dan usus, sakit haid, loya dan mual angin ketika mengandung dan semasa dalam pantang.

Apa pula kata mereka yang telah mencuba set gastrik ini: (Klik imej untuk lebih jelas)





Usah ragu-ragu dengan produk yang terbukti berkesan ini. Jika anda membeli produk ini sekarang, bermakna anda telah membuat pilihan yang sangat bijak. Peluang bijak ini tidak harus dilepaskan.

faedah mendaftar ahli shaklee

Pembelian online dengan kad kredit atau debit, sila klik butang di bawah.


Cash on delivery (COD) di sekitar Kota Damansara, Subang Air Pot, Bandar Utama, Sri Damansara, Sungai Buloh, One Utama, Tropicana. Sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285. Konsultasi premium, khas buat semua pelanggan saya sahaja. 

Jangan lupa kongsikan artikel ini dengan klik butang Google+ atau Facebook kepada rakan-rakan anda. Siapa tahu, penulisan ini mampu membantu mereka yang memerlukan. Terima Kasih :)

9 ulasan:

  1. Alhamdulillah sebelum ini saya ada masalah gastrik..tapi alhamdulillah bila bersahur,saya minum esp..memang kekal bertenaga dan xlapar sangat :)

    BalasPadam
  2. Salam...perkongsian yang sangat menarik.Saya yang tak ada gastrik pun amalkan vitamin2 tu..terbaik! Sekurang2nya saya dapat mencegah daripada terkena gastrik. Terima kasih atas perkongsiannya.

    BalasPadam
  3. nice info ... tips yg sangat membantu :)

    BalasPadam
  4. so pasni xleh skip or ngelat lah kan hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu, jika mampu berpuasa boleh teruskan :)

      Padam
  5. bagi yg ada gastrik mmg mencabar dibulan puasa ni..tp insyaAllah dpt elak kalau kena dgn caranya

    BalasPadam
  6. dah maju dah canggih skrang ni.. semua ada ubat untuk atasi..
    jangan kasi alasan dah..

    BalasPadam