Ramai yang suka komplen kata vitamin ni tak sesuai dengannya. Tak bestlah. Tak serasilah. Sebenarnya vitamin semulajadi insyaAllah mudah serasi dah tiada masalah untuk sesiapa saja. Vitamin pilihan yang semulajadi adalah lebih baik daya serapannya. Memang ia mengambil masa kerana perlu memperbaiki dari dalaman dahulu. Oleh kerana itu jugalah, fullpack selalu didatangkan untuk tempoh 4 bulan demi memastikan pengguna menggunakan sesuatu jenis vitamin secara berterusan untuk kesan yang optimum.
Sebelum inia saya akan mencadangkan kepada pengguna untuk ambil vitamin pada pada waktu malam atau selepas makan malam kerana nutrien lebih mudah menyerap pada pada waktu tidur kerana badan sedang berehat. Namun, kalau kita boleh berdisplin, sesetengah vitamin lebih sesuai di makan pada waktu-waktu berbeza. Jangan lupa untuk mengambil air kosong mengikut berat indivitu itu demi mengelakkan healing crisis dan melancarkan proses pemulihan. Untuk info, setiap 25kg manusia, memerlukan 1L air. Bagi yang mengambil vitamin dan ibu menyusu, keperluan air adalah lebih lagi.

Semasa mengamalkan pelbagai jenis vitamin, TIDAK DIGALAKKAN!!
  • Mengambil ALFALFA bersama-sama VITAMIN E kerana ia boleh mengganggu penyerapan alfalfa.
  • Mengambil supplement zat besi (Iron) bersama-sama Ostematrix kerana zat besi boleh mengganggu penyerapan kalsium. Walau bagaimanapun kini zat besi sudah dilengkapi ke dalam VITALEA Shaklee. Oleh itu jika boleh, ambil kedua2nya pada masa berlainan untuk mengelakkan gangguan penyerapan di antara kedua-duanya.
  • Pengambilan vitamin disarankan pada waktu selepas makan bagi membantu penyerapan. Ambillah vitamin & mineral dalam kadar yang telah dicadangkan, kerana pengambilan vitamin/mineral yang berlebihan, terutama vitamin larut lemak boleh membahayakan kesihatan kerana ia disimpan di dalam badan dan boleh menjadi toksik.
YANG DIGALAKKAN pula adalah:
  • VITAMIN LARUT AIR (B dan C) : Seeloknya diambil bersama segelas air dan elakkan pengambilan bersama makanan berlemak/berminyak.
  • VITAMIN LARUT LEMAK (A,D,E,K) : Vitamin larut lemak memerlukan lemak untuk memudahkan penyerapan. Sebaiknya diambil selepas anda mengambil makanan berlemak/berminyak
  • Ostematrix (Kalsium) : Seeloknya diambil bersama minuman bersusu, atau diambil sebelum tidur. Sebagaimana susu dikatakan sebagai minuman untuk membantu kita tidur, kalsium dikatakan ada fungsi yang sama.
  • Lecithin : Diambil bersama2 vitamin larut lemak lain.
Sekiranya anda merasakan praktik anda mengambil vitamin sekarang berjalan lancar dan membuahkan hasil, sila teruskan. Namun jika tidak memuaskan, anda boleh cuba mengambilnya mengikut cadangan di atas. Walaubagaimanapun, ia bukanlah muktamad dan masih bergantung kepada tubuh badan kita. Boleh try and error mana yang sesuai dengan tubuh masing-masing.

Credit
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
GLA Complex Shaklee memang power! Kalau untuk merawat cyst memang sudah bermacam-macam testimoni yang diberikan pengguna. Yang terbaru kita ikuti pengakuan sebenar dari pengguna yang mengamalkan GLA ini.


Bagi yang belum mencuba apa kata cuba sekarang? Tidak rugi mencuba GLA Shaklee kerana ianya berkali ganda lebih hebat dari EPO. Kerana apa? Kerana kandungan GLA nya adalah dari borage oil di mana kandungannya 15%- 20% berbanding dalam EPO hanya 8%-10% sahaja.

Maklumat lanjut tentang GLA Shaklee boleh baca di sini:
Credit
Anak adalah anugerah Allah yang terindah dalam hidup setiap pasangan. Pasangan yang baru berkahwin pastinya mahukan anak secepat mungkin. Namun setelah setahun berlalu ada yang masih belum dikurniakan zuriat. Setelah melakukan pemeriksaan doktor pakar dan anda didapati sihat dan tiada masalah namun masih belum berhasil mendapatkan zuriat, bolehlah mencuba set kesuburan Shaklee ini.


Apa yang terkandung dalam set ini?

Set kesuburan wanita (Family Wellness Set + Women's Health Set + Zinc) yang terdiri daripada: 

ESP, B-Complex,Vita-Lea,Vita-C, OsteMatrix, Omega Guard, GLA Complex, Zinc Complex

Set kesuburan lelaki (Family Wellness Set + Men's Vital Health Set) yang terdiri daripada: 

ESP, B-Complex,Vita-Lea,Vita-C, Zinc Complex, Vita-E, Omega Guard

Mari kita lihat bagaimana vitamin-vitamin di atas dapat membantu meningkatkan tahap kesuburan kita. Anda boleh memilih secara "loose" mengikut keperluan dan bajet anda. 

Zinc Complex 


Supplement yang sangat penting untuk kesuburan terutamanya buat lelaki. Ia membantu menjaga fungsi organ seksual dan penghasilan hormon testosterone. Kekurangan zinc pada lelaki akan menjejaskan bilangan, pergerakan dan kesihatan sperma.

Zinc juga membantu meningkatkan kesuburan bagi wanita. Ia membantu hormon oestrogen dan progesterone berfungsi dengan baik dan membantuk menghasilkan telur yang matang dan berkualiti untuk proses persenyawaan. 

Vita-E Complex 


Antara keunikan Vitamin E keluaran Shaklee adalah ianya dilengkapi dengan Selenium, salah satu unsur penting untuk meningkatkan kuantiti sperma pada lelaki dan mengurangkan risiko kecacatan pada bayi. Vitamin E sering digunakan oleh pakar kesuburan dalam kaedah rawatan IVF. Ia merupakan sejenis antioksidan yang mampu meningkatkan kesuburan.

Vita-C 
Bagi lelaki, vitamin C membantu mencegah penggumpalan sperma dan menjadikannya lebih bergerak aktif (sesuai untuk perokok). Bagi wanita, ia membantu mengawal keseimbangan hormon, menguatkan sistem imunisasi dan meningkatkan kesuburan. Keunikan Vita-C Shaklee adalah pada sistem "sustained release" di mana vitamin C akan dilepaskan secara perlahan dan akan bertahan lebih lama dalam badan.

B-Complex 

Terdapat dua jenis vitamin B yang bermanfaat untuk menambah kesuburan, satu untuk lelaki dan satu untuk wanita. Vitamin B12 dapat menambah dan meningkatkan kualiti sperma dan vitamin B6 dapat meningkatkan kesuburan wanita. Jenis vitamin B yang lain juga penting untuk proses penyatuan sperma dan sel telur (conception).

Vita-Lea 

Mengandungi 28 jenis multivitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh kita. Masalah kesuburan boleh berpunca dari kekurangan nutrient dalam badan. Cara terbaik untuk memastikan tubuh kita dilengkapi dengan nutrient yang diperlukan ialah melalui pengambilan multivitamin dan mineral setiap hari, kerana ia dapat menampung mana-mana kekurangan vitamin dalam badan.

GLA Complex 

Supplement wajib untuk wanita yang sedang mencuba untuk hamil. Ia mampu mengawal dan mengatur ketidakstabilan hormon wanita sebagai langkah utama untuk menggalakkan kesuburan. Ia juga mampu mengecutkan cyst dalam rahim wanita yang boleh menghalang proses kehamilan. GLA complex membantu tubuh menghasilkan 'cecair kesuburan'. 'Cecair kesuburan' ini memberi 'ruang' untuk sperma terus hidup hingga 5 hari.

OsteMatrix 

Amat penting buat wanita sebagai persediaan persenyawaan sperma dan telur. Sebaik sahaja anda mengandung, anda memerlukan simpanan kalsium yang mencukupi dalam tubuh untuk dimanfaatkan oleh bayi anda. Ia juga membantu mengalkalikan tubuh untuk menyediakan persekitaran yang sesuai untuk persenyawaan sperma dan telur.

Omega Guard 

Mengandungi asid lemak Omega 3. Antara punca ketidaksuburan di kalangan lelaki adalah disebakan struktur sel sperma yang tidak terbentuk dengan sempurna. Omega 3 dapat membantu pembentukan acrosome yang lebih kuat dan sempurna. Acrosome merupakan struktur melengkung pada hujung kepala sperma yang memainkan peranan penting dalam proses persenyawaan telur wanita.

Bagi wanita pula, Omega 3 membantu mengurangkan gumpalan pada dinding uterus dan membolehkan telur yang telah disenyewakan dapat melekat dengan sempurna. Kekurangan Omega 3 - Omega 6 juga turut dikaitkan dengan polycystic ovarian syndrome (PCOS), salah satu punca ketidaksuburan pada wanita.

Apa perbezaan supplement Shaklee dengan supplements yang dijual di farmasi? Perbezaan utama adalah supplement keluaran Shaklee adalah semulajadi, bukan vitamin sintetik yang banyak di jual di kaunter farmasi. Shaklee adalah supplement yang berstatus Halal yang paling ekonomi harganya.

Saya kongsikan salah satu testimoni yang telah berjaya dengan set kesuburan ini, Alhamdulillah.


Sila hubungi saya untuk konsultasi. Jangan lupa untuk terus istiqamah berdoa, berzikir dan solat hajat untuk memperolehi cahayamata, kerana kita hanya mampu berusaha dan semoga usaha kita akan diizinkanNya insyaAllah.

Assalamualaikum..salam pd semua..entry kali ni, nak jelaskan kat semua org..actually ramai yg tanya saya..nape nak kena ambik supplements? padahal kita leh dapat itu semua dari makanan harian..sumber asli..fresh..hmmm..tak mo komen panjang2..this 7 sebab is antara sebab nya kita semua perlukan supplements dalam hidupan harian..


1 -Kita sering terdedah dengan pencemaran alam sekitar

Dari saat anda menghidupkan enjin kereta anda telah pun terdedah kepada pencemaran. Tahukah anda pemeluwapan dari bahan-bahan didalam kereta terutama dari dashboard kereta anda itu mengandungi bahan kimia berbahaya? YA, ia mengandungi karsinogen, agen penyebab kanser. Bagaimana pula dengan Cat rumah! Asap Rokok! Asap kenderaan! Jika di senaraikan semua puncanya, nanti ada pula yang memakai sut pelindung dan berkurung didalam rumah.


2 - Tubuh badan kita memerlukan dos yang lebih tinggi bagi sesetengah nutrien

Apabila tubuh badan kita tidak sihat, kita memerlukan lebih nutrient yang membekalkan antioksidan dan menigkatkan imun sistem seperti Vitamin C, Vitamin E dan lain-lain. Sekiranya kita mengalami kecederaan, pengambilan nutrien protein adalah sangat kritikal bagi membantu proses baik pulih sel yang rosak dan proses penghasilan sel-sel baru. Untuk ibu-ibu hamil dan ibu-ibu yang sedang menyusukan anak, jumlah nutrien harian yg diperlukan adalah lebih tinggi dosnya berbanding dengan individu yang tidak hamil atau menyusukan.

3 - Buah-buahan dan sayur-sayuran mungkin terjejas atau tercemar

Manusia lazim memilih sayuran atau buah-buahan yang tampak segar tanpa cela apabila membeli di pasaraya. Tahukah anda, kebiasaannya sayuran dan buah-buahan yang anda nampak lazat dan fresh itu boleh mengundang bahaya? Kebanyakan sayuran dan buah-buahan yang terdapat dipasaran kini diselaputi dengan racun serangga yang berbahaya dan bahan pengawet untuk membolehkan ia bertahan lama. Penggunaan baja kimia pula kini semakin meluas digunakan.Pastikan anda memilih sayuran atau buah-buahan yang ditanam secara ORGANIK.


4 - Mengamalkan gaya hidup tidak sihat

Waktu berkerja lazimnya bermula seawal jam 8 pagi dan berakhir seawal jam 5 petang (8 jam waktu berkerja dan 1 jam waktu rehat). Namun apa yang jelas kini, terutama bagi warga kota keluar rumah seawal jam 7 bersesak didalam LRT atau menyerah diri pada kesesakan di jalan raya dan pulang pula sehingga lewat jam 9... tiba dirumah setelah bersesak jam 10 malam...WOW!!
Bersesak dalam LRT = STRESS Jalan Jammed = STRESS Kerja Banyak = STRESS

STRESS ---> Membawa kepada kemusnahan Vitamin B dan Vitamin C kerana kedua-dua vitamin ini sangat FRAGILE! Bila pulang jam 10, kemudian anda semua dinner? hehehe... Inilah punca ramai yang perut boroi dan ia semakin menjadi kelaziman. Tidak cukup dinner, tambah dengan supper di Uptown/downtown.
Makan lewat malam = pengumpulan lemak berlebihan + peningkatan cholestrol = BOROI

Dan rutin harian inilah yang terus dan terus anda lakukan...jadi tidak hairanlah penyakit High BP dan High Cholestrol kini mula menyerang individu diperingkat umur yg masih muda.

5 - Kebanyakan rakyat Malaysia makan ikut selera rasa

Nasi lemak lazimnya dimakan diwaktu pagi untuk dijadikan santapan sarapan pagi. Namun kerana kelazatannya dan lemaknya nasi itu, ia kini dinikmati tidak kira masanya. Pelbagai gaya nasi lemak yang kita boleh dapatkan 24 jam terutama di kedai2 mamak. Fast Food pula kini menjadi budaya rakyat Malaysia. Jika dulu susah nak cari Fast Food sekarang kiosknya tumbuh bagai cendawan selepas hujan.. SEDAP dan CEPAT! Bagi yang membesar di Melaka atau Negeri Sembilan, masakan berasaskan santan adalah suatu kemestian. Pertambahan kalori amatlah mudah ya, manakala untuk membakarnya pula mengambil masa yang lama dan bergantung pula aktiviti apa yg dilakukan.

6 - Gangguan Penyerapan Nutrisi daripada Makanan

Anda penggemar makanan/minuman berkaffein? Tahukah anda kaffein boleh menghalang penyerapan Vit D dan Calcium kedalam tubuh? Ia juga turut menganggu penyerapan beberapa nutrient penting dalam tubuh.

7 - Kehilangan nutrien dalam makanan

Mungkin anda rasa anda telah berikan yang terbaik buat keluarga anda. Menyediakan makanan kegemaran suami dan anak-anak adalah perkara yang sangat menyeronokkan. Tapi, adakah anda pasti anda berjaya mengekalkan nutrisi yang terdapat di dalam makanan tersebut? Bahan-bahan segar dari ladang akan kehilangan nutrisi ketika proses pengasingan, pembungkusan dan penghantaran. Kemudian, sampai dirumah disimpan di dalam peti sejuk - hilang sedikit nutrisi lagi.. sayuran dipotong dan terdedah akan penyebabkan pengoksidaan vitamin c, hilang nutrisi lagi.. cara memasak? menggoreng? memasak terlalu lama? jadi apa pula yang tinggal ya?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Itu dia 7 sebab yang perlu anda renung2kan. Bagi saya,saya dah memilih yang terbaik.. Supplemen dari jenama Shaklee, 50 tahun menjadi perintis di dunia pasaran suplemen... Anda bagaimana?

"Kesihatan adalah tenaga, kecergasan dan kesejahteraan. Anda akan ketahuinya apabila anda merasainya, apabila anda melihatnya; kehidupan yang sihat adalah sesuatu yang menarik. Orang yang sihat sentiasa bertenaga dan kelihatan hebat. Nutirisi Shaklee telah membantu mewujudkan kehidupan yang lebih sihat kepada berjuta-juta orang selama lebih 50 tahun. Alamilah kehebatan kesihatan dengan Nutrisi Shaklee."~Shaklee website

Anda yg lain bagaimana? Masih terfikir2 lg nak ambik makanan tambahan atau pon tidak? Tak rugi mencuba demi permulaan kehidupan dengan kesihatan yg baik seisi keluarga..bak kata pepatah, sediakan payung sebelum hujan..pelaburan yg berbaloi..bila seisi keluarga anda sihat, kehidupan lebih ceria kan..setiap masalah ade penyelesaiannya..insyaallah..segalanya dengan izin Allah jua :)
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Adakah anda mengalami masalah berikut :
  • Kegatalan pada kemaluan?
  • Selalu keluar cecair yang berwarna putih dan kekuningan disertai dengan bau?
  • Ketidakselesaan apabila “bersama” suami?
  • Terpaksa memakai ‘panty-liner’ tiap-tiap hari?
Jangan Anggap Remeh!
Ramai wanita menganggap keputihan itu adalah gejala yang normal dan akan sembuh dengan sendirinya. Tetapi saya silap! Keputihan adalah lebih jauh daripada itu...
Tahukah anda bahawa keputihan terjadi disebabkan antara 2 sebab ini. Iaitu jangkitan bakteria seperti Bacteria Vaginosis ataupun kulat seperti Trichomoniasis dan Candida Albican.

Gambar Diatas Menunjukkan Contoh Faraj yang dijangkiti kulat
Rajah diatas menunjukan bagaimana bakteria dan kulat merebak kedalam saluran faraj anda.

Jika rawatan kulat ini tidak dirawat, maka kesannya akan menjadi bertambah teruk. Kulat ini mampu merebak keseluruh tubuh anda dan seterusnya jangkitan ini boleh menyerang organ-organ penting dalam badan anda. Jangkitan bakteria atau kulat ini juga mampu merebak ke pasangan kita. Hasilnya organ seksual lelaki juga akan mengalami kegatalan, kemerahan, kesakitan dan juga kulit melecet.

Vitamin Shaklee dapat membantu?
Apa kata yang dah cuba Shaklee Feminin Set.. (Klik imej untuk pembesaran)

Apa kata Dilla?

1) Semenjak mama mengamalkan alfalfa masalah keputihan mmg kurang. Ini kerana..terus terang mama cerita..baba sangat2 memuji selepas mama mengamalkannya. Hubungan kami juga menjadi lebih mesra. Bila baba dah puji, mama seronoklah..heheeee. Mama terasa diri mama begitu bersih, lagi satu nak solat pun senang..tidak perlu risau!

2) Mama mengalami masalah sembelit dari sekolah lagi. Mama masih ingat, arwah opah Qaireen selalu cakap macam ni kalau mama dalam toilet "Dilla ko ni berak tahi batu ke?" tapi itulah kenyataannya. Bayangkan senjak dari dulu mama "terseksa" setiap kali nak membuang. Kadang2 tu sampai berdarah! Seminggu tak lebih dari 3 kali membuang. Tapi sekarang Alhamdulillah seminggu 4 ke 6 kali membuang, dan yang paling penting tiada lagi darah yang keluar.

3) Mama juga salah seorang yang mempunyai penyakit eczema. Mama mmg tidak boleh duduk di tempat2 yang kotor, ada rumput, berhabuk, berpasir dan banyak lagi. Malah cadar tilam mama pun, mama akan ganti setiap minggu. Tapi sekarang, Alhamdulillah..seronok sangat bila mama join SGM, sebab waktu SGM kami duduk di tikar yang dibentang atas rumput. Masalah bintik2 dan gatal2 mmg tiada.

Apa Khasiat Alfalfa?

Oh ya, bila kita sebut je Alfalfa secara automatic ramai yang beranggapan ia vitamin yang membantu menggalakkan pengeluaran susuibu semata-mata. Namun hakikatnya, ia bukan hanya untuk menambahkan susu sahaja, malah lelaki pun boleh mengambilnya.

Antara 1001 fungsi ialah:-
  • Dikatakan tumbuhan terbaik yang mengandungi segala zat keperluan harian tubuh manusia
  • Melegakan sakit sendi dan belakang
  • Menghilangkan kelesuan dan tekanan
  • Memberi sensasi ‘rasa sejuk’ (alfalfa Shaklee mengandungi minyak Peppermint)
  • Memberi kelegaan semasa haid (untuk wanita)
  • Merawat arthitis
  • Bagus untuk elergi dan ekzema
  • Merawat asma
  • Mencuci usus bagi membuang toksik
  • Mencuci buah pinggang dan merawat kencing kotor disebabkan jangkita dalam buah pinggang
  • Meneutralkan asid dalam badan
  • Merawat masalah keputihan pada wanita (untuk wanita)
  • Membesar dan menegangkan payudara (untuk wanita)
  • Bertindak seperti kacip fatimah kepada para isteri (untuk wanita)
  • Memulihkan urat selepas bersalin (untuk wanita)
  • Membantu masalah penghadaman dan pencernaan
  • Meningkatkan stamina seorang suami
  • Melegakan sembelit (tapi kalau kurang minum air boleh jadi sembelit tau!)
         Dan banyak lagi untuk disenaraikan…

AMARAN : Alfalfa TIDAK BOLEH diambil oleh pesakit SLE. Jadi, siapa kata orang lelaki tak boleh makan Alfalfa? Bagi kaum adam, janganlah bimbang. Alfalfa juga bagus untuk kesihatan anda. Namun sekiranya anda mengamalkan Alfalfa, anda perlulah minum banyak air kosong (plain water) 2-3 liter sehari yer...

Untuk kaum Hawa, kami ada feminin set untuk anda.


- Anti oksida, anti penuaan, menyokong dan mempercepat pembaik pulihan otot dan baik untuk jantung, dan ada yang menggelarkannya sebagai sex vitamin!

- Baik untuk kesihatan dalaman wanita, berfungsi seperti Kacip Fatimah (perapat!), membantu melancarkan kitaran haid, dan banyak lagi kebaikan Alfalfa.

Ramai yang telah mencuba supplements ini telah mendapat hasilnya. Lebih gembira apabila mendapat pujian dari suami sendiri, “bagaikan baru berkahwin”. Alhamdulillah.

Credit
Tips Memilih Vitamin E yang BAIK 
vitamin cinta

Pilih yang bersifat semulajadi (d-alfa-tocoferol) ada di tulis pada botol bahagian label. 
Untuk sumber tiruan atau sumber kimia ("l" atau "dl" dan akan ditulis seperti ini; l-alfa-tocoferol atau dl-alfa-tocoferol). 

Pilihlah vitamin E yang dibekalkan dengan selenium. Ini kerana ia bersifat sinergistik iaitu diserap bersama , keberkesanan setiap vitamin itu saling dipertingkatkan satu sama lain. 

Vitamin E Shaklee bersifat semulajadi (d-alfa-tocoferol) lengkap dengan selenium.

Jangan lupa check Vitamin E di rumah anda! (^_^)

Berikut ialah panduan ringkas tentang supplements dari buku tulisan Dr. Bruce Miller.
Sekiranya anda membeli supplements di farmasi berdekatan, bolehlah jadikan panduan di bawah ini agar anda dapat memilih makanan tambahan (supplements) yang berkualiti dan berbaloi dengan wang yang dilaburkan.

Panduan Membaca Label Pada Botol Vitamin (Supplements).

1. Multivitamin
  • Perlu ada 12 vitamin dan 7 galian.
2. B complex
  • Perlu ada 8 kumpulan Vit-B untuk mendapat kesan paling baik.
  • Pastikan asid folik dan biotin dibekalkan sekali.
3. Vitamin C
  • Minima 500mg.
  • Bersifat pelepasan masa (sustained release).
  • Membekalkan spektrum bioflavonoid dalam jumlah yang mencukupi.
  • Di uji secara klinikal.
4. Vitamin E
  • Pilih yang bersifat semulajadi (d-alfa-tocoferol) ada di tulis pada botol bahagian label. Untuk sumber tiruan atau sumber kimia ("l" atau "dl" dan akan ditulis seperti ini; l-alfa-tocoferol atau dl-alfa-tocoferol).
  • Pilihlah vitamin E yang dibekalkan dengan selenium. Ini kerana ia bersifat sinergistik iaitu diserap bersama , keberkesanan setiap vitamin itu saling dipertingkatkan satu sama lain.
5. Kalsium
  • Pilihlah supplement kalsium yang ada mengandungi Vitamin D dan Magnesiumuntuk penyerapan yang sempurna. Magnesium sangat berguna dalam mencegah kalsifikasi di buah pinggang, pundi kencing dan sendi.
Credit
Basic h terkenal dengan 1001 kegunaan dan manfaatnya. Hari ni saya kongsikan 1 testimoni menarik dari group eksklusif pelanggan Shaklee. (Klik imej untuk pembesaran).

Berminat untuk mencuba? Hubungi saya untuk konsultasi dan pesanan.
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Tidak bertosik, Membersih secara Semulajadi
Basic H²™ Organic Super Cleaning Concentrate yang dua kali ganda lebih pekat ini memberi kuasa pembersihan yang lebih selamat dan berkesan sesuai digunakan bagi menangani seribu macam jenis kotoran rumah yang boleh digunakan pada bila-bila masa. Sebagai contohnya, bagi membersihkan kesan susu tertumpah di baju, bangkai serangga yang terlekat pada tingkap dan sos yang tertumpah di lantai. Itu hanya tiga daripadanya, masih terdapat 997 cara penggunaan yang lain.

Sesuai untuk membersihkan seribu macam jenis kotoran di rumah
Kepekatan berganda di mana 16 auns boleh dicairkan dengan 48 gelen air mampu memberi kuasa pembersihan yang hebat dan berkesan 
Pencuci serbaguna yang berkesan untuk menanggalkan kotoran dan minyak pada sebarang permukaan yang boleh dicuci tidak kira di dalam atau di luar rumah 
Dapat menanggalkan kotoran berminyak yang paling degil tanpa meninggalkan sebarang kesan minyak 
Dua kali ganda lebih pekat daripada rumusan asal Basic H² dan hanya separuh diperlukan untuk muatan yang sama 
Tidak perlu dibilas dan tidak meninggalkan kesan kotoran atau palitan 

Sesuai untuk sebarang permukaan yang boleh dicuci sama ada di dalam atau di luar rumah:
  • Dinding 
  • Permukaan dapur, jubin dan lantai 
  • Peralatan 
  • Periuk, besen, pinggan dan mangkuk 
  • Tingkap dan cermin 
  • Perkakas 
  • Benda-benda diperbuat daripada kayu 
  • Perabot (Sila pastikan anda tidak menggunakannya bagi membersihkan akuarium atau bekas cecair pencuci cermin) 
Tahukah Anda?
Kebanyakan bahan pencuci serbaguna mengandungi toksin yang boleh meresap ke dalam badan melalui kulit atau sistem pernafasan. Bahan pelarut sintetik boleh mengganggu keseimbangan hormon. Bahan pelarut organik seperti butyl cellosolve merupakan sejenis neurotoksin dan bahan yang merengsakan hidung. Morfolin merupakan bahan toksin yang boleh merosakkan hati dan ginjal. Ammonia yang terkandung dalam bahan pencuci kaca merupakan sejenis bahan racun yang merengsakan kulit, mata dan sistem pernafasan.

Pekatan Pencuci Super Organik BASIC H² tidak mengandungi bahan-bahan di atas mahupun bahan-bahan berbahaya yang lain.

Cara penggunaan untuk kesan lebih memuaskan 
  • Dapur, perkakas dapur, perabot, benda-benda yang diperbuat daripada kayu, dinding, keluli tahan karat, granit, marmar dan bilik mandi - Campurkan ¼ sudu teh dengan 16 auns air ke dalam penyembur Get Clean 
  • Periuk, besen dan pinggan mangkuk - Campurkan ½ sudu teh dengan 1 gelen air
  • Tingkap dan cermin- Campurkan 1-2 titik dengan 16 auns air ke dalam penyembur Get Clean
  • Lantai- Campurkan 1 sudu teh dengan 1 gelen air
  • Kain benang biri-biri, nilon dan fabrik berkualiti tinggi- Campurkan ½ sudu teh dengan sebesen air suam
Perbezaan Shaklee 
  • Selamat 
  • Tidak bertoksik 
  • Tanpa gas beracun 
  • Tanpa bahan kimia berbahaya 
  • Tanpa bahan pewangi 
  • Lembut pada tangan 
  • pH seimbang 
  • Tanpa klorin 
Berkesan
  • Berkesan untuk menanggalkan kotoran berminyak 
  • Kepekatan berganda – 16 auns boleh dicairkan dengan 48 gelen air 
  • Dua kali ganda lebih pekat daripada rumusan asal Basic H di mana hanya separuh diperlukan untuk muatan yang sama 
Mesra Alam
  • Ramuan semulajadi yang diekstrak daripada jagung dan kelapa 
  • Biorosot 
  • Tanpa fosfat 
  • Bungkusan yang boleh kitar semula 
  • Tanpa bahan pewarna 
  • Selamat untuk sistem septik dan pembentungan
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Anemia bermaksud kekurangan sel darah merah dan merupakan keadaan yang amat kerap berlaku di kalangan wanita hamil. Sebab utama anemia ialah kekurangan zat besi. Amat penting untuk anda mengetahui samada anda mengalami anaemia atau tidak setelah anda disahkan hamil.

Anemia selalunya tidak akan mempengaruhi tumbesaran bayi kerana bayi sentiasa mendapat bekalan zat besi yang cukup untuknya membesar tetapi sekiranya keadaan anaemia ini terlalu teruk bayi anda juga mungkin akan mengalami anemia selepas lahir.

Bagaimana untuk mengetahui yang saya menghidap Anemia? 
Ujian darah yang ringkas akan menentukan samada anda mengalami anemia atau tidak. Sekiranya anda cuma mengalami anaemia yang ringan, anda tidak akan menunjukan sebarang simtom. Tetapi sekiranya ia dalam tahap yang teruk anda mungkin akan merasa: 
  • cepat letih 
  • rasa tidak bermaya 
  • pucat 
  • berdebar-debar 
  • sukar bernafas 
  • pengsan
Risiko Untuk Mendapat Anemia
Sesetengah wanita mempunyai lebih risiko untuk mendapat anemia. Ia kerap berlaku kepada:
  • Mereka yang mengalami masalah kurang zat makanan 
  • Mereka yang mengandung kembar 
  • Mereka yang mempunyai anak yang terlalu rapat 
  • Mereka yang sering muntah danmempunyai masalah penghadaman 
Berapa banyak Zat Besi yang saya perlu makan? 
Anda memerlukan sekurang kurangnya 15 mg zat besi sebelum hamil. Tetapi semasa hamil anda memerlukan dua kali ganda dos yang disarankan.

Tapi hati-hati kerana ia boleh menybabkan sembelit dan muntah-muntah pada sesetengah orang. Sekiranya anda alah dengan zat besi, cubalah memakan makanan yang mempunyai zat besi yang tinggi seperti:
  • Daging tanpa lemak (tapi hindarkan memakan hati kerana ia mengandungi vitamin A yang terlalu tinggi 
  • Sayuran hijau seperti bayam, kangkung atau brokoli 
Maksimakan penyerapan Zat Besi
Ambil perhatian tentang apa yang anda makan atau minum semasa mengambil zat besi ini. Pengambilan vitamin C adalah disarankan kerana ia menggalakkan penyerapan zat besi tetapi mengambil minuman yang berkafin bersama dengan makanan yang mempunyai zat besi akan megurangkan penyerapan zat besi dalam badan anda.
Credit info
Jom tonton video ibu hamil yang mempunyai HB rendah sewaktu hamil. Bagaimana beliau atasi masalah ini selepas ditegur oleh doktor O&G.

Anemia Ibu Hamil ni Dah Warded Pun Degil - Nasib Kakak Garang 

Alhamdulillah, semakin ramai ibu-ibu yang menggunakan set hamil ini sebagai alternatif kepada obimin yang doktor akan berikan setiap kali melakukan pemeriksaan kandungan. Ianya lengkap dengan segala nutrien yang diperlukan oleh si ibu sepanjang tempoh kehamilan.

Saya kongsikan beberapa testimoni pengguna set hamil ini. (Klik imej untuk lebih jelas)





Berminat untuk mencuba. Hubungi saya untuk konsultasi dan pesanan.


Alhamdulillah, semakin ramai yang telah menggunakan set berpantang Shaklee ini. Rata-rata memberikan feedback yang positif. Jom ikuti testimoni menarik dari group eksklusif pelanggan Shaklee. (Klik imej untuk pembesaran).







Berminat untuk mencuba. Hubungi saya untuk konsultasi dan pesanan.

Jerawat Terjadi Bila Kelenjar Minyak Mengeluarkan Terlalu Banyak Minyak Dan Sebum Di Kulit Terutamanya Di Muka , Dada Dan Belakang Iaitu Kawasan Yang Mempunyai Banyak Bulu Roma


Jerawat adalah masalah anak muda tetapi ia juga melibatkan orang dewasa. Jerawat terjadi bila kelenjar minyak mengeluarkan terlalu banyak minyak dan sebum di kulit terutamanya di muka , dada dan belakang iaitu kawasan yang mempunyai banyak bulu roma. Tahukah anda dengan jerawat anda dapat mengetahui tahap kesihatan badan anda. Dibawah WanitaSihat senaraikan bahagian tubuh badan yang ditumbuhi jerawat dan kemungkinan pemasalahan kesihatan yang anda sedang alami sekarang. 

DAHI 
Jerawat di dahi disebabkan haba badan melampau, peredaran darah tidak baik. Minda dan badan anda mungkin terlampau letih. Amalkan tidur awal dan bangun awal. Dapatkan tidur yang mencukupi dan minum air banyak.

HIDUNG
Jerawat di batang hidung bermaksud tulang belakang anda mungkin bermasalah. Jika di hujung hidung mungkin kerana haba perut melampau dan sisitem penghadaman tidak normal. Di salah satu hujung hidung pula boleh dikaitkan dengan masalah ovari atau sistem reproduksi.

DAGU
Fungsi buah pinggang terjejas atau sistem endokrin (rembesan dalaman) lemah. Kaum wanita mudah mendapat jerawat di sekitar dagu mungkin berpunca daripada haid yang tidak teratur dan sistem peranakan yang bermasalah.

PIPI KIRI
Fungsi hati mungkin kurang lancar termasuk dilanda masalah rembesan, menyahtoksin dan penghasilan darah.

PIPI KANAN
Fungsi paru-paru mungkin tidak normal.

PADA BADAN (BELAKANG & DEPAN)
Sistem perkumuhan yang bermasalah, sembelit. Amalkan pemakanan yang sihat dan ikuti piramid pemakanan bagi mempastikan toksin tersingkir dengan lebih baik.

Info diatas sekadar untuk pengetahuan dan sebagai petanda kesihatan anda sahaja, namun anda harus berhati-hati dan mengamalkan gaya hidup yang sihat dan penjagaan kesihatan yang baik supaya hidup anda sihat dan sejahtera.

Melayukini.net – Bagi mereka yang tumbuh jerawat tumbuh di bahagian belakang, pakailah pakaian yang longgar, ringan dan dapat menyerap peluh. InsyaAllah.
Credit
Penyakit Kulit Dan Jeragat Amat Membimbangkan Kepada Kita Khususnya Kepada Golongan Wanita Yang Ingin Mengekalkan Kecantikan Muka.
  • Sejenis penyakit kulit. 
  • Umumnya terbahagi kepada tiga jenis iaitu seborrhoeic keratoses, melasme dan skin tag; 
  • Seborrhoeic keratoses timbul seperti biji hitam atau tahi lalat hidup. 
  • Melasme – tompok hitam atau kelabu leper di bawah lapisan kulit. 
  • Skin Tag – Daging lebih berwarna coklat atau kelabu yang kebiasaannya ada pada ketiak dan leher. 
  • Jeragat tidak berbahaya namun menyebabkan kulit muka individu kusam dan kotor. 
  • Rawatan melalui pembedahan atau sapuan krim. 
  • Individu berusia 40 tahun ke atas lebih tinggi risiko berjeragat. 
Kulit 
  • Kulit adalah organ terbesar yang memiliki berat sekitar enam paun, kulit berperanan melindungi otot dan organ manusia. 
  • Kulit memerlukan tiga vitamin, A, C dan E untuk kekal sihat. 
  • Pengambilan makanan seimbang serta pemakanan tambahan baik untuk mendapatkan kulit sihat. 
  • Vitamin A, C dan E, selenium dan zink adalah antioksidan yang membantu membaik pulih kolegen dan pemutihan kulit. 
  • Asid lemak (EFAs) penting sebagai membentuk lapisan yang menghalang kehilangan kelembapan kulit, penting bagi mengatasi masalah kedutan dan kering. 
  • Kandungan air penting untuk kelembapan kulit. 
  • Kulit manusia terbahagi kepada dua lapisan utama iaitu epidermis dan dermis. 
  • Secara saintifik, kulit mengawal suhu badan, menyimpan air, lemak dan vitamin D. 
  • Kulit yang terdedah pada cahaya matahari menghasilkan pigmen melanin yang berlebihan untuk melindungi daripada pancaran UV sehingga menyebabkan pigmentasi. 
  • Masalah tekanan seperti eczema akan merosakkan kulit. 
Penjagaan kulit 
  • Kulit harus dibasuh, dilindungi dengan krim pelembap dan pelindung matahari. 
  • Lindungi kulit daripada sinaran matahari dari jam l2 tengah hari sehingga 4 petang. 
  • Gunakan krim tabir suria dengan SPF15 dan ke atas. 
  • Jika bersolek, gunakan kosmetik dengan pelindung sinaran matahari SPF15 dan ke atas. 
  • Jangan merokok dan jauhkan diri daripada asap rokok. 
  • Gunakan krim pelembap untuk mencegah kekeringan kulit. 
  • Cahaya matahari yang mengandungi sinaran UV mempercepatkan proses penuaan dan pigmentasi, elakkan kulit terdedah terlalu lama pada cahaya matahari.
Baik lelaki mahupun wanita, pastinya tidak terlepas dari mengalami masalah pigmentasi kulit.Pigmentasi kulit ini dapat di kenal pasti sebagai sebarang perubahan yang berlaku kepada kulit samaada gejala bintik-bintik hitam , jeragat , mahupun perubahan pada warna kulit . Perubahan yang berlaku ini adalah di sebabkan oleh pengeluaran melanin dari tubuh yang berbeza-beza samada dibahagikan kepada dua jenis iaitu hyperpigmentation dan juga hypoigmentation .


HYPOPIGMENTATION
PENYEBAB : Ia biasanya terjadi disebabkan oleh pengeluaran melanin yang tidak mencukupi dari tubuh .
GEJALA : Pengeluaran melanin yang tidak mencukupi biasanya akan mengakibatkan gejala albanism atau albino . Biasanya kekurangan melanin ini akan mengakibatkan gejala kulit yang agak melampau. Kulit akan bertukar menjadi putih dari biasa dan diiringi warna rambut yang putih dan kekuningan . Kulit juga biasanya ditumbuhi bintik-bintik hitam seperti jeragat.

HYPERPIGMENTATION
PENYEBAB : Hyperpigmentation berlaku disebabkan oleh pengeluaran jumlah melanin yang banyak dari tubuh .
GEJALA : Perubahan yang berlaku biasanya kulit akan bertukar menjadi lebih gelap berbanding dengan warna kulit asal.Struktur kulit juga akan menjadi kekeringan yang agak melampau dari biasa.

PENYEBAB DAN SIMPTOM
Masalah pigmentasi bukan hanya disebabkan pengeluaran melanin semata-mata . Ia biasanya didorong oleh banyak pekara lain . Antara penyebab luaran yang menyebabkan perubahan kulit ini adalah dedahan melampau cahaya matahari , penggunaan bahan kimia pada kosmetik dan juga kekurangan nutrisi yang di perlukan oleh tubuh . Namun ada juga sesetengah kes disebabkan oleh masalah keturunan seperti masalah albino . Masalah albino biasanya bukan hanya memberi kesan kulit semata-mata tetapi juga keseluruhan anggota tubuh lain seperti rambut , mata dan sebagainya . Bagaimana pun kulit menunjukkan perubahan yang ketara sekali. 

Oleh itu bagi menangani masalah kulit yang bermasalah ini, penggunaan kolagen yang tepat dan berkesan amatlah diperlukan.

Credit
Kehamilan melibatkan perubahan fisiologi tubuh dan kebanyakkan tanda tanda kehamilan berpunca dari rembesan hormon yang dikeluarkan oleh uri. Rasa mual, muntah sekali sekala, sengal perut dan pening merupakan sebahagian dari sakit sakit ringan yang kerap terjadi dan sesuatu yang anda tidak perlu risau. Walaubagaimanapun, terdapat juga tanda tanda kehamilan yang wanita fikir ia adalah simtom kehamilan biasa tetapi sebenarnya adalah sesuatu yang serius. Berikut adalah tanda tanda amaran yang anda perlu risau dan perlu segera berjumpa doktor sekiranya ia terjadi. 



Tanda Amaran Serius 1: Pendarahan dan Pitam Di Awal Kehamilan 
Pendarahan faraj kerap terjadi diawal kehamilan dan sering dikaitkan dengan keguguran. Walaubagaimanapun sekiranya pendarahan disertai dengan sakit pada perut dan rasa pitam, ia mungkin tanda kehamilan diluar rahim atau ‘ectopic pregnancy’. Hamil diluar rahim terjadi apabila telur yang disenyawakan terbenam di dalam salur peranakan atau sekitar kawasan pelvis dan bukan didalam rahim. Sekiranya kandungan ini pecah, ia akan menyebabkan pendarahan dalaman yang teruk dan boleh membahayakan nyawa. Pendarahan faraj juga boleh berlaku semasa trimester ke 2 atau ke 3 tetapi ia lebih dikaitkan dengan uri bawah ( placenta previa ) atau abruptio placenta, ia satu keadaan dimana uri merekah dari dinding rahim menyebabkan pendarahan yang teruk berlaku. Jangan berlengah untuk berjumpa dengan doktor sekiranya berlaku pendarahan tidak kira tempoh kehamilan anda.

Tanda Amaran Serius 2: Muntah keterlaluan 
Rasa mual dan muntah ringan memang kerap terjadi terutamanya di awal kehamilan tetapi sekiranya muntah dan mual anda keterlaluan sehingga tidak berdaya meneruskan tugas harian, anda dikatakan mengalami 'Hyperemesis Gravidarum' . 'Hyperemesis Gravidarum' ialah keadaan dimana terjadi kekurangan bendalir dan mineral badan yang teruk yang boleh menyebabkan komplikasi serius. Dehidrasi dan kekurangan zat yang teruk badan akibat muntah dikaitkan dengan kecacatan janin dan kelahiran pra-matang. Sekiranya anda mengalami mual, terdapat ubat yang selamat yang boleh dimakan untuk mengurangkan muntah dan dapatkan nasihat tentang pemakanan yang boleh dihindari semasa konsultasi dengan doktor. Sekiranya muntah anda masih tidak dapat dikawal, anda mungkin akan dimasukkan ke wad dan rawatan rehidrasi akan diberikan untuk mengantikan bendalir dan mineral yang hilang. 

Tanda Amaran Serius 3: Pergerakkan bayi kurang secara mendadak 
Memang kerap terjadi diwaktu waktu tertentu ibu merasa pergerakkan bayi kurang aktif dari biasa tetapi sekiranya pergerakan bayi tiba tiba menurun berjam-jam lamanya, ia mungkin tanda bayi kekurangan oksigen atau tenaga. Sekiranya anda rasa bayi tidak begitu aktif , cuba dulu tip ini. Minum air sejuk dan makan atau tidur mengiring dan perhatikan seketika samada bayi kembali aktif atau tidak. Anda juga boleh memerikan stimulasi dengan cuba dengarkan muzik atau bunyi-bunyian untuk mengejutkan bayi dari tidur. Mencatat pergerakkan bayi anda mungkin boleh menolong. Secara umumnya, anda selalunya akan merasa 10 pergerakkan dalam masa 2 jam, sekiranya kurang, anda disarankan untuk berjumpa dengan doktor, ujian CTG ( jantung bayi) dan Ultrasounds boleh menentukan kesihatan bayi anda.

Tanda Amaran Serius 4: Kontraksi Pada Awal Trimester Ke 3 
Kontraksi yang kerap mungkin tanda kelahiran pra-matang tapi bagi ibu kali pertama, mereka sering keliru dengan kontraksi Braxton Hicks. Braxton Hick boleh terjadi bila bila masa tetapi ia tidak konsisten dan akan berhenti dengan sendiri selepas beberapa jam. Kontraksi sebenar akan menjadi lebih kerap, bertambah sakit dan sekiranya disertai dengan pendarahan 'show' iaitu darah bercampur lendir, kemungkinan besar anda bakal mengalami kelahiran pra-matang. Kiranya anda pasti kontraksi anda semakin kerap, jumpa doktor dengan segera dan jangan tunggu keesokkan harinya. Sekiranya ia masih dalam peringkat awal, doktor masih sempat untuk cuba memberhentikan kontraksi dan memberikan ubat matangkan paru-paru bayi. Dengan itu, risiko komplikasi bayi pra-matang akan dapat dikurangkan. 

Tanda Amaran Serius 5: Pecah Air Ketuban 
Sekiranya anda sedang berehat, berbaring atau menonton TV dan tiba-tiba air mengalir keluar dari faraj membasahi sarung, baju atau cadar tilam anda, kemungkinan anda mengalami pecah air ketuban. Pecah ketuban kerap dikelirukan dengan aliran air kencing kerana terkencing secara tiba tiba juga sering terjadi disebabkan oleh rahim yang memberi tekanan pada pundi kencing. Sekiranya anda kurang pasti samada ia air kencing atau ketuban, pergi ke tandas dan buang air kencing sepenuhnya. Sekiranya air masih mengalir dicelah kangkang anda, sudah pasti anda pecah ketuban. Jumpalah doktor dengan segera. Pecah ketuban mempunyai risiko tersendiri seperti jangkitan kuman pada bayi yang boleh memberikan komplikasi yang serius selepas dilahirkan. 

Tanda Amaran Serius 6: Sakit Kepala berterusan, Penglihatan kabur dan Bengkak keterlaluan 
Sekiranya anda mengalami masalah ini semasa trimester ke 3, kemungkinan besar anda mengalami Pre-Eclampsia. Ia adalah keadaan dimana darah tinggi naik dengan mendadak disertai dengan protin yang banyak dalam urin. Ia adalah satu komplikasi kehamilan yang serius dan boleh membawa maut. Jumpa doktor dengan segera untuk pemeriksaan tekanan darah dan air kencing. Pemeriksaan antenatal yang rutin boleh mengawal penyakit ini pada peringkat awal.

Merupakan teknik mengepam yang boleh membantu meningkatkan penghasilan susu. Ia melibatkan teknik rutin mengepam seperti yang lazim anda lakukan setiap hari dalam cara yang lebih unik. Ideanya adalah untuk meniru corak bayi menyusu secara tak langsung meningkatkan bekalan susu ibu.



Siapa yang perlukan Power Pumping? 
1. Ibu yang ingin menyusukan anak angkat – teknik ini digunakan untuk rangsang penghasilan susu
2. Ibu yg ingin relaktasi / menyusukan semula si anak setelah berhenti menyusukan
3. Ibu yg kekurangan susu, berusaha untuk memperbanyakan semula susu – akibat daripada perubahan hormon, period, kurang mengepam etc.

Macam mana nak buat Power Pumping? 
Untuk Single Pump – pam kanan dulu 10 minit, kemudian pam kiri plak 10 minit, tukar plak ke kanan 10 minit dan seterusnya, bertukar2 setiap 10 minit berterusan selama sejam.
Untuk Double Pump – Pam kedua2 belah serentak selama 10 minit, rehat/ stop pam 10 minit, sambung lagi pam 10 minit, rehat 10 minit dan seterusnya selama 1 jam.
Disarankan buat power pumping ni sekali sehari, seelok-eloknya waktu tengah malam ke subuh, sebab hormon prolaktin sangat tinggi waktu ni.

Berapa lama masa diambil untuk dapat hasilnya? 
Mommies jangan ingat sekali buat terus susu jadi banyak yer. Power pumping perlukan masa sekurang-kurangnya 1-2 minggu! Walaupun pada hari pertama hasil pam setitik dua atau ‘pam angin’ semata2, teruskan misi sehingga dapat hasil yang dikehendaki.
Jangan putus asa, usaha, doa dan tawakkal, in shaa Allah mudah-mudahan dipermudahkan olehNYA…amin.

* Info: Power pumping boleh dilakukan setiap hari, seminggu sekali atau dua kali seminggu.
Apa itu susu AWAL (foremilk) dan susu AKHIR (hindmilk)? 

-Susu awal (foremilk) 
Mengandungi air yang banyak (untuk hilangkan dahaga) kurang lemak dan tinggi karbohidrat. Apabila kali pertama bermula untuk menyusu, susu pertama yang diterima bayi dipanggil foremilk. Ia adalah cair dan berair. Foremilk sebahagian besarnya air yang diperlukan untuk memenuhi dahaga bayi anda. 

-Susu akhir (hindmilik) 
Mengandungi kurang air dan lemak yang tinggi yang bertujuan untuk mengenyangkan bayi. Hindmilk dirembeskan selepas beberapa minit penyusuan. Ia adalah bertekstur krim dan mempunyai kepekatan lemak yang tinggi. Hindmilk membantu bayi anda berasa kenyang. Susukan bayi anda sehingga anda melihat seolah-olah dia mengantuk yang menunjukkan dia kenyang. 
Description: Two 25ml samples of human breast milk. The left hand sample is Foremilk, the watery milk coming from a full breast. The right hand sample is Hindmilk, the creamy milk coming from a nearly empty breast. (Source: wikipedia.org) 
Apabila susu dihasilkan, lemak akan melekat di sisi sel-sel susu yang membuatnya manakala bahagian susu yang berair bergerak ke bawah duktus ke arah puting, di mana ia bercampur dengan susu yang ditinggalkan di sana dari suapan terakhir. Susu “berair” ini mempunyai kandungan laktosa yang tinggi dan kurang lemak berbanding susu yang disimpan di dalam sel-sel susu membuatnya (kilang) dalam payudara. 

Jadi susuilah / perahlah sehingga payudara kosong untuk mendapatkan kedua-dua foremilk dan hindmilk. 

Oleh itu pastikan bayi anda mendapat kedua-duanya sekali setiap kali penyusuan dan setiap penyusuan mengambil masa lebih kurang 20 minit. Bagaimana kita nak tahu bayi kita mendapat kedua-duanya ialah dengan melihat pada najis bayi tersebut. 

Hijau – maknanya bayi anda hanya mendapat susu awal (foremilk) sahaja. Pastikan kalian meneruskan penyusuan sehingga 20 minit atau lebih. Bayi yang mendapat susu awal akan lebih cepat lapar.
Kuning – bermakna bayi kalian mendapat susu awal dan akhir tanpa campuran susu formula atau makanan yang tak sepatutnya masuk sebelum 6 bulan.
Pengambilan vitamin dalam pantang adalah suatu kemestian bagi ibu-ibu hari ini. Tempoh berpantang 44 hari tu terasa sangat lama bagi ibu-ibu yang baru melahirkan, kerana pada waktu itu kita masih dalam kesakitan kesan luka jahitan, badan yang sangat lemah akibat kehilangan darah semasa proses kelahiran, emosi yang tidak stabil ditambah pula dengan ragam bayi yang lazimnya kerap menangis dan tidak mahu tidur malam, sememangnya amat memenatkan. 

Stress atau meroyan yang dikait rapat dengan ibu berpantang, bukanlah mitos tapi memang benar-benar wujud. Justeru, para ibu haruslah menyiapkan diri fizikal dan mental untuk menangani keadaan tersebut, dan salah satu caranya ialah dengan pengambilan vitamin, sebagai persediaan sebelum menyambut cahaya mata, permata hati kita. 


Jom tengok Set Bersalin Shaklee, yang terdiri daripada:

1. Vitamin B Complex Dengan Asid Folik

2. Vitalea / Multivitamin Dengan Zat Besi

3. Vitamin C

4. Zink

Apa kepentingan mengambl vitamin-vitamin ini? 

Vitamin B Complex Dengan Asid Folik 
B Complex bertindak sebagai penenang dan mengelakkan stress atau meroyan di kalangan ibu berpantang. Ia juga berupaya meningkatkan pembentukkan sel darah merah dan sangat penting untuk menukarkan makanan yang kita ambil menjadi tenaga. Justeru, ibu-ibu akan merasa lebih bertenaga dan kurang letih. Vitamin ini juga memelihara kulit dari dalam dan penting untuk kecantikkan, sesuai dengan namanya B for Beauty. 

Vitalea / Multivitamin Dengan Zat Besi 
Sangat penting diambil oleh ibu berpantang kerana vitalea membekalkan 23 jenis vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh, tetapi sukar diperolehi sewaktu berpantang kerana kebanyakkan makanan perlu dielakkan semasa berpantang (pantang makan). Zat besi pula sangat diperlukan oleh tubuh untuk menghasilkan sel darah merah, bagi menggantikan kehilangan darah semasa proses kelahiran. Ibu-ibu yang kekurangan vitamin ini, akan kelihatan pucat, letih dan tidak bermaya. 

Vitamin C
Sangat penting untuk penyembuhan luka jahitan serta membaik pulih tisu yang rosak selepas bersalin. Juga penting untuk meningkatkan sistem pertahanan badan kerana sebiji vitamin C Shaklee menyamai 7 biji setengah kita makan buah oren. Vitamin C juga penting dalam membentuk kolagen dan penting dalam kecantikkan kulit. 

Zink 
Sangat penting untuk membaik pulih luka jahitan dan luka dalaman. Makanan yang kaya dengan zink ialah ikan haruan. Agak sukar untuk memasak ikan haruan setiap hari, ditambah pula dengan harganya yang agak mahal. Justeru, pengambilan zink setiap hari adalah pilihan yang tepat bagi ibu berpantang. Zink juga membantu mengatasi masalah ‘kedinginan’ selepas bersalin, dan pengambilan zink oleh ibu menyusu akan menjamin bayi membesar dengan optimum.

Berminat?? Sila hubungi saya untuk konsultasi dan pesanan.
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Masih mencari-cari vitamin yang sesuai semasa mengandung? Di Shaklee ada jawapannya…Apa yang terdapat dalam set hamil shaklee ini. Jom kita tengok...


Puasa Semasa Hamil Tak Semestinya Lembik Lunyai. Tengok Betapa Cergas Makcik ni... 

Vita-Lea Iron Formula -1 biji sehari 
Vita-Lea adalah multivitamin jadi ibu tidak perlu mengambil obimin lagi. Di dalamnya kaya dengan iron (zat besi) di mana jika ibu ada masalah masalah pitam atau mudah pening ataupun masalah anemia. Anemia ini berbahaya kepada anak dan ibu ketika bersalin kelak. Oleh itu, pengambilan multivitamin amat penting semasa mengandung.

Vitamin C – 1 biji sehari 
Melindungi sel penting dalam pembinaan kolagen dalam membina dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan dan juga sangat penting untuk gusi dan gigi yang sihat. Ianya juga membantu dalam penghadaman zat di samping Vitamin C meningkatkan taraf sistem pertahanan tubuh. 1 biji vitamin C bersamaan dengan 7 biji oren.

Mampukah kita nak makan 7 biji oren sehari? Selain itu vitamin C juga dapat membantu mempertingkatkan kadar serapan zat besi yang sangat penting untuk pembentukan hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah.

Vitamin B Compleks – 1 biji sehari 
B Compleks Shaklee adalah unik kerana ia telah lengkap dengan asid folik dan juga 8 kumpulan B. Asid folik sangat penting untuk pembinaan tulang dan bagi mengelakkan kecacatan pada janin, mengurangkan risiko kecacatan saraf pada bayi khususnya ‘spina bifida’.

Ibu memerlukan sekurang-kurangnya 400 mg keperluan asid folik sehari. Penting bagi menjamin keperluan asid folik ini mencukupi 3 bulan sebelum ibu merancang untuk mengandung hinggalah tempoh awal mengandung. Ini kerana masalah gangguan pertumbuhan saraf dan neuro ini boleh berlaku seawal minggu pertama mengandung ketika janin baru terbentuk.

OsteMatrix (calcium magnesium) – 4 biji sehari
Ibu yang mengandung memerlukan 1000mg-1300mg sehari. Ostematrix ini mengandungi kalsium, magnesium dan vitamin D. Kiranya 3 in 1 la..Setiap 1 biji OsteMatrix mengandungi 250mg kalsium. Magnesium berfungsi untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya..vitmain D pula untuk merangsang penyerapan kalsium.

Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel, pertumbuhan gigi dan pembentukan tulang bayi. Tidak mengandungi lemak berbanding bagi ibu yang hanya bergantung dengan produk tenusu. Kalsium penting untuk darah membeku dengan sempurna.

Membaiki rangsangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot terutama bagi ibu mengandung serta kalsium juga penting untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi.Sekiranya ibu mengandung kekurangkan kalsium ia akan menjejaskan pertumbuhan bayi dan turut menyebabkan penyusutan jisim tulang dan berlakunya kerosakan gigi kepada ibu itu sendiri.

Ini kerana apabila kalsium untuk bayi tidak mencukupi maka badan ibu dengan sendirinya menarik kalsium dari tulang ibu untuk membantu menguatkan bayi dan kesannya ibu mungkin terdedah kepada risiko mendapat osteoporosis di usia tua.

Pada trimester ke-2 dan ke-3,ibu-ibu dicadangkan untuk mengambil OmegaGuard

Omega 3 (Omega Guard) – 1 biji sehari 
Ianya sangat penting dalam membantu pembentukan otak bayi dari peringkat awal pembentukan. Mengandungi DHA yang sangat penting untuk otak. DHA dan EPA dari Omega nie penting untuk pembentukan otak dan mata baby. Untuk ibu pula, ia membantu mengawal paras kolesterol dalam badan.

Sebagai tambahan,ibu-ibu boleh mengambil ESP

Energizing Soy Protein – minum sehari sekali 
Ianya sangat penting untuk membina dan memperbaharui se-sel tisu, hormon dan enzim di dalam tubuh. Sangat diperlukan oleh wanita yang mengandung dan menyusukan anak. Penting untuk pembentukan kuku, rambut dan kulit. Protein yang berkualiti sangat membantu pertumbuhan yang baik. Ianya juga dikatakan kunci untuk melawan penyakit.

ESP juga memberi ibu tenaga di mana bagi mereka yang mengalami morning sickness yang agak teruk. Ia juga memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat. Selain itu, protein ini juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi.

Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah. Keperluan protein ini semakin penting ketika memasuki trimester ke 3 bagi membantu memaksimumkan pertumbuhan fetus.

Berminat untuk mencuba? Sila hubungi saya 013 4774 285 (sue) untuk konsultasi dan pesanan.
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.