Protin Soya ESP Membantu Meningkatkan Kesuburan

ESP merupakan sumber protin soya dari tumbuhan. Kelebihan protin dari tumbuhan ialah ianya tidak mengandungi kolesterol. 

Soya dikatakan penggangu hormon. Ia selalu dikaitkan dengan phytoestrogen.

kacang soya tingkatkan kesuburan

Phytoestrogen itu sebenarnya mempunyai struktur yang sama dengan estrogen. Kalau estrogen tu tinggi dia akan mengurangkan aktiviti estrogen tu. Tapi kalau estrogen tu rendah, dia akan meningkatkan aktiviti estrogen.

Kesuburan berkaitan dengan hormon estrogen samada terlampau tinggi atau terlampau rendah. Bila hormon estrogen tu terlampau tinggi, phytoestrogen akan mengurangkan aktiviti hormon itu, jadi bila hormon estrogen terlampau rendah dan menyebabkan masalah kesuburan dia akan tingkatkan aktiviti hormon estrogen tu.

Jadi orang tu akan jadi suburlah.

Tapi bagaimana jika hormon tu dah normal?

Phytoestrogen ni dia adalah estrogen yang rendah, aktiviti dia rendah daripada hormon estrogen yang betul, jadi  kalau orang tu memang mempunyai normal estrogen, ia akan berfungsi dengan biasalah dan boleh melawan phytoestrogen tu.

Pengacau yang sebenarnya yang mengganggu hormon estrogen wanita ialah xenoestrogen.


Xenoestrogen ialah struktur yang sama dengan estrogen. Tapi ia adalah bahan yang berbahaya. Ia terdiri daripada plastik, pestisid dan lain-lain. Ia berasal dari benda-benda yang berbahaya. 


Xeno ni terhasil daripada toksin disebabkan kegunaan harian yang melibatkan BPA (plastik), Pthalates yang digunakan secara meluas untuk menghasilkan barangan plastik seperti bekas makanan plastik, bekas minuman plastik dan Paraben yang digunakan sebagai pengawet di dalam kosmetik dan makanan.

Oleh yang demikian, orang yang mengalami masalah ketidaksuburan ni kita nasihatkan kena jaga makan dan jauhi makanan-makanan yang berproses.


2) ESP membekalkan asid amino yang lengkap. Yang badan kita buat dan tak buat kena ambil dari makanan. Memang ada dalam ESP tu. Fungsi asid amino adalah code kita punya DNA. Asid amino akan membentuk rantaian yang membentuk kromosom. 



Setiap DNA kita ni ada code tertentu yang dibina oleh asid amino. Apabila asid amino tidak cukup kita punya code DNA akan jadi bercelaru. Ibarat nak buat rumah tapi tidak cukup batu bata so macam mana kita punya rumah? Tak siap la kan. 

Macam tu juga sel-sel dalam badan kita, termasuklah sel telur. Kalau telur tu tak cukup asid amino, DNA dia tak bagus code genetik tak bagus jadi tak baguslah sel tersebut. Untuk membentuk seorang manusia, kalau salah satu bawa genetik yang salah maka tak jadi lah anak.

Masalah keguguran bukannya salah wanita saje tau, sperma lelaki boleh menyumbang kepada keguguran. Sebab kalau sperma bawa code genetik yang tak boleh menjadi manusia ia akan gugur juga.

Fibroid atau cyst bila minum ESP boleh mengecut. Dalam keadaan estrogen tu tinggi, phytoestrogen mengurangkan aktiviti estrogen dan dengan cara ini ia akan mengurangkan pertumbuhan sel-sel fibroid dan sebagainya.

3) Ia membantu mengurangkan kolesterol. Bila kolesterol tinggi, hormon estrogen juga boleh meningkat. ESP menurunkan kolesterol sekaligus estrogen akan berkurang.



4) Mengawal berat badan dan mengawal paras gula sebab indeks glisemiknya yang rendah iaitu 39. Bila paras gula dan berat badan terkawal kesuburan juga akan meningkat. Berat badan, obesiti boleh menyebabkan masalah kesuburan. Paras gula yang tinggi boleh kena kencing manis lagi banyak masalah lain yang akan timbul.




Jika anda bercadang untuk hamil atau sedang hamil, ambillah ESP ini. ESP membantu menguatkan rahim si ibu, memberikan tenaga dan juga terkenal sebagai milk booster.

Saya percaya produk Shaklee ini dapat membantu menambah baik kesihatan anda. Segera hubungi Sue 013 4774 285 untuk saya bantu anda.

faedah mendaftar ahli shaklee

Pembelian online dengan kad kredit atau debit, sila klik butang di bawah.


Cash on delivery (COD) di sekitar Kota Damansara, Tropicana, Subang Air Pot, Bandar Utama, Sri Damansara, Sungai Buloh. Sila hubungi saya melalui email salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285. Konsultasi premium, khas buat semua pelanggan saya sahaja.

0 Pembaca Setia:

Catat Komen