Vitamin C Plus & Citrus Bioflavonoids

Terdapat banyak pilihan vitamin C di pasaran. Uniknya vitamin C Shaklee ini kerana ia diperbaharui dan dipertingkatkn dengan Citrus Bioflavonoids. Apa itu bioflavonoid? Jom ikuti kupasan saya di bawah.

vitamin c shaklee
Kiri: Vitamin C yg lama   Kanan: Vitamin C yg terbaru
Apa Itu Bioflavonoid?
Bioflavonoid atau yang dikenal dengan nama vitamin P, sebenarnya bukan termasuk kelas vitamin tetapi sering disebut vitamin untuk memudahkan pengkelasan nutrien yang terkandung di dalamnya. Istilah bioflavonoid merujuk pada beberapa jenis zat seperti hesperin, hesperidin, eriodictyol, quercetin, quercertrin, rutin, myricetin, apigenin, luteolin, catechin, onyx, luteolin, dan flavonoid lain. Nutrien ini tidak boleh dibuat oleh badan dan perlu didapatkan dari makanan.

Apa Manfaat Bioflavonoid?
Bioflavonoid  berkesan bekerja bersama vitamin C. Bioflavonoid membantu fungsi vitamin C iaitu:
  • menjaga kekuatan pembuluh kapilari darah
  • menjaga collagen (pelekat antara sel) agar tetap dalam keadaan sihat
  • membantu penyerapan vitamin C
  • mencegah kerosakan vitamin C kerana pengoksidaan
  • mengurangkan hipertensi
  • mengurangkan pendarahan
  • mencegah kerosakan kapilari dan rangkaian penghubung
  • membentuk pelindung terhadap jangkitan
Bioflavonoid berkesan digunakan dalam rawatan kecederaan sukan kerana mempunyai kesan menghilangkan rasa sakit. Zat ini juga boleh digunakan untuk menghilangkan kesakitan di kaki dan sepanjang punggung, dan boleh mengurangkan gejala-gejala pendarahan jangka panjang, serum kalsium rendah, dan penyakit herpes rongga mulut (oral herpes).

Bahan Makanan Apa yang Mengandung Bioflavonoid?
Bioflavonoid banyak terdapat pada bahan putih tepat di bawah kulit buah citrus. Bioflavonoid juga terdapat dalam lada, anggur, kayu pain, bawang-bawangan, berry, teh hijau, sekoi, apricot, soya, tomato, brokoli, dan lain-lain.
buah-buahan citrus
Buah-buahan citrus
Bahan Apa yang Dapat Mengurangkan Bioflavonoid dari Tubuh?
Beberapa bahan dapat menghilangkan bioflavonoid dari tubuh. Salah satunya yang paling buruk adalah asap rokok dan banyak minum alkohol. Aspirin dan beberapa ubat penahan sakit juga boleh membuang bioflavonoid dari tubuh. Demikian pula dengan antibiotik dan cortisone.
vita-c plus sr
Kiri: Vit C yg baru   Kanan: Vit C yg lama

Apakah Perbezaaan Vitamin C yang dulu dengan Vitamin C yang sekarang?

1. Vitamin C yang dulu dikenali dengan nama Vit-C Sustained Release 500mg dan yang terkini adalah Vita-C Plus Sustained Release. PLUS bermakna ada tambahan BIOFLAVONOID sebagai bahan utama iaitu (lemon, orange, grapefruit dan hesperidin)
2. Berat sebiji vitamin C sebelum ini tidak dinyatakan dan yang terkini beratnya adalah 922mg
3. Bahan-bahan vitamin C sebelum ini adalah ascorbic acid=500mg  dan yang terkini adalah ascorbic acid=525.35mg + Citrus bioflavanoid 120mg (lemon, orange, grapefruit dan hesperidin 7.50mg).
4. Ascorbic acid yang terkini bertambah 53mg menjadikan jumlahnya 553mg

Secara keseluruhannya, vita- C plus adalah penambahbaikan kepada vita-C yang memberi keberkesanan yang terbaik..! Pilihan saya tentulah Sustained Released Vita-C Plus dari Shaklee..ianya 100% selamat, semulajadi dan berkesan.

Manfaat vitamin C disini
Keistimewaan vitamin C dari jenama-jenama lain di pasaran disini

Jika berminat boleh hubungi saya melalui email di salsabila_85@yahoo.com atau sms/whatsapp: 013 4774 285 (sue).

0 Pembaca Setia:

Catat Ulasan